Strandturer i Bodø og Salten

Enkelte ganger kan det jo faktisk være pent vær om sommeren, da kan man legge turen til noen av de mange flotte strendene vi har spredt rundtomkring Bodø og resten av Salten distriktet. Her finner du ett brukbart utvalg av strender både nært of fjernt fra Bodø. Blant de strendene man finner nærmest Bodø sentrum har man populære Ausvika, drar man litt lengre ut og går ett stykke finner man Auvika. Kjerringøya har også mye fint å by på når det kommer til strender, som for eksempel Korsviksanden og Ospvika, samt mange vakre mindre strender spredt langs veien. Tar man turen sørover til Gildeskål har man Langsand og Storvika feks, god plass å boltre seg på der

Enkelte ganger kan det jo faktisk være pent vær om sommeren, da kan man legge turen til noen av de mange flotte strendene vi har spredt rundtomkring Bodø og resten av Salten distriktet. Her finner du ett brukbart utvalg av strender både nært of fjernt fra Bodø. Blant de strendene man finner nærmest Bodø sentrum har man populære Ausvika, drar man litt lengre ut og går ett stykke finner man Auvika. Kjerringøya har også mye fint å by på når det kommer til strender, som for eksempel Korsviksanden og Ospvika, samt mange mindre spredt langs veien. Tar man turen til Gildeskål har man Langsand og Storvika

Storteinsvika på Straumøya
Ospvika på Kjerringøy

Ospvika strand på Kjerringøy

Denne strandturen går til Ospvika som ligger nesten ytterst på Kjerringøy. Fra fergekaia på Misten er det 29 kilometers kjøring til Ospvika

Karsviksanden på Kjerringøy

Korsviksanden strand på Kjerringøy

Korsviksanden ligger rundt 3 km fra fergekaia på Kjerringøy. Når du nærmer deg vil du se ei stor strand på venstre siden, parkeringa er til høyre

Mjelle i Bodø

Strandtur til Mjelle i Bodø

For å komme til Mjelle i Bodø kjører man forbi Skaug i retning Festvåg og tar av ved Mulstrand. Følg veien til du kommer til parkeringsplassen

Strandtur til Ausvika

Strandtur til Ausvika i Bodø

Ausvika ligger på nordsiden av Bodø i retning Festvåg. Ett stykke etter Løpsmarka svinger man av på en stor parkeringsplass til venstre

Auvika strand i Bodø

Strandtur til Auvika i Bodø

Denne turen starter i en sving i bakken opp i retning Mjelle, herfra følger du stien som går i skogen ved parkeringa til du kommer til stranda

Her er de nyeste turforslagene

Ingeborgfossen i Saltdal

Ingeborgfossen i Saltdal kommune

Turen til Ingeborgfossen i Saltdal starter på en parkeringsplass innerst ved Botvatnet. Herfra går man over hengebrua og følger stien videre

Nattmålstuva via Evjenrunden

Evjenrunden er 7.9 kilometer lang og går innom Nattmålstuva, her får man flott utsikt mot blant annet fjellene Børvasstindene og Sundstraumen

Skogstur på Evjen

Rusletur i skogen på Evjen

Flott liten skogstur som starter ved vanntårnet på Evjen, går en tur i sirkel og ender opp igjen ved utgangspunktet. Total distanse er 3.25 km

Bestefarvarden i Bodø

Rusletur opp til Bestefarvarden i Bodø, lokalisert like utenfor sentrum. Fra parkeringsplassen til Bestefarvarden er det 1 kilometer hver vei

Mjelle i Bodø

Strandtur til Mjelle i Bodø

Steigtind i Bodø

Topptur til Steigtind i Bodø

Turen starter på Skaug og går til Skaugskaret, derfra tar man til venstre og fortsetter videre til Steigtind. Denne ruta er rundt 5.8 km lang

Skogstur langs Futelva

Skogstur langs Futelva i Bodø

Denne skogsturen starter på parkeringsplassen ved Soløyvannsveien på Mørkved. Herfra tar man stien ned til Futelva og følger den videre