Strandturer i Bodø og Salten

Enkelte ganger kan det jo faktisk være pent vær om sommeren, da kan man legge turen til noen av de mange flotte strendene vi har spredt rundtomkring Bodø og resten av Salten distriktet. Her finner du ett brukbart utvalg av strender både nært of fjernt fra Bodø. Blant de strendene man finner nærmest Bodø sentrum har man populære Ausvika, drar man litt lengre ut og går ett stykke finner man Auvika. Kjerringøya har også mye fint å by på når det kommer til strender, som for eksempel Korsviksanden og Ospvika, samt mange vakre mindre strender spredt langs veien. Tar man turen sørover til Gildeskål har man Langsand og Storvika feks, god plass å boltre seg på der

Enkelte ganger kan det jo faktisk være pent vær om sommeren, da kan man legge turen til noen av de mange flotte strendene vi har spredt rundtomkring Bodø og resten av Salten distriktet. Her finner du ett brukbart utvalg av strender både nært of fjernt fra Bodø. Blant de strendene man finner nærmest Bodø sentrum har man populære Ausvika, drar man litt lengre ut og går ett stykke finner man Auvika. Kjerringøya har også mye fint å by på når det kommer til strender, som for eksempel Korsviksanden og Ospvika, samt mange mindre spredt langs veien. Tar man turen til Gildeskål har man Langsand og Storvika

Storteinsvika på Straumøya
Ospvika på Kjerringøy

Ospvika strand på Kjerringøy

Denne strandturen går til Ospvika som ligger nesten ytterst på Kjerringøy. Fra fergekaia på Misten er det 29 kilometers kjøring til Ospvika

Mjelle i Bodø

Strandtur til Mjelle i Bodø

For å komme til Mjelle i Bodø kjører man forbi Skaug i retning Festvåg og tar av ved Mulstrand. Følg veien til du kommer til parkeringsplassen

Strandtur til Ausvika

Strandtur til Ausvika i Bodø

Ausvika ligger på nordsiden av Bodø i retning Festvåg. Ett stykke etter Løpsmarka svinger man av på en stor parkeringsplass på venstresiden

Langsand på Sandhornøya

Langsand strand på Sandhornøya

Turen går til den største stranda på Sandhornøya i Gildeskål. Her finner du Langsand, ei lang brei strand som ligger i majestetiske omgivelser

Auvika strand i Bodø

Strandtur til Auvika i Bodø

Denne turen starter i en sving i bakken opp i retning Mjelle, herfra følger du stien som går i skogen ved parkeringa til du kommer til stranda

Høgnakken på Straumøya i Bodø

Høgnakken på Straumøya

Turen starter på parkeringa ved Sundanveien på Straumøya, herfra går man skogsveien til første sving, opp bergene og videre til Høgnakken

Valnesfossen i Bodø

Skogstur til Valnesfossen i Bodø

Dette er en flott liten skogstur som følger elva frem til Valnesfossen i Bodø. Turen er ca 1.63 km lang og tar rundt 22 min fra start til endepunktet

Skogstur på Evjen

Rusletur i skogen på Evjen

Flott liten skogstur som starter ved vanntårnet på Evjen, går en tur i sirkel og ender opp igjen ved utgangspunktet. Total distanse er 3.25 km

Skautuva i Bodø

Fjelltur til Skautuva i Bodø

Denne turen starter på Skaug i Bodø og går opp til Skaugskaret, derfra tar man til høyre og fortsetter videre til Skautuva som ligger 626 moh