Tur til Finnesfjellet i Gildeskål kommune

Denne turen bærer opp til Finnesfjellet i Gildeskål kommune. Når man har karret seg de snaue 506 metrene opp til toppen får man en fantastisk utsikt i alle retninger, med høye loddrette stup langs fjellkantene som strekker seg langt avgårde. Hvis man vil gjøre turen lengre kan man fortsette langs fjellkammen bortover til Årfjellet, som er nabofjellet til høyre med en høyde på 529 meter over havet. Turen starter på parkeringsplassen nede ved Finnes, turstien starter rett over veien og er godt oppmerket. Det går en smal sti helt til man nærmer seg toppen, derfra er det bare å følge fjellkanten inntil man kommer til varden på toppen av Finnesfjellet. Distansen fra parkeringsplassen til toppen ender opp på rundt 1.80 kilometer, noe som tar omtrent en time med roligt tempo og noen hvilepauser underveis. Det går bratt oppover hele veien, i skogspartiet er det noen tau man kan ta til hjelp for å komme seg opp og ned. Pga brattheten og jordstien er det nok ikke så lurt å legge ut på denne turen hvis det har regnet nyligt. Omtrent halveis passerer man en spesiell fjellformasjon kalt Finnesjura

Se på kartet ovenfor hvor startpunktet for denne turen er, fyll det så inn på nytt manuelt hvis det trengs når du lager kjøreruten på mobiltelefonen

Finnesfjellet i Gildeskål kommune
Parkeringsplassen på Finnes i Gildeskål

Slik ser parkeringsplassen på Finnes ut hvor fjellturen til Finnesfjellet starter. Turstien er merket og befinner seg på andre siden av veien

Trykk på blink ikonet oppe i venstre hjørne for å aktivere din posisjon på mobilen. Du kan da se på kartet hvor du befinner deg i forhold til turløypa

Finnesfjellet i Gildeskål kommune
Share on email

Øvre Vatnvatnet i Bodø

Turløype til Øvre Vatnvatnet i Bodø

Dette er en flott liten tur som starter på det høyeste punktet på Vatnveien i Bodø og går bortover langs bart berg og ned til ei lita bukt ved Øvre Vatnvatnet

Skogstur rundt Vågøyvatnet

Skogstur rundt Vågøyvatnet i Bodø

Denne skogsturen starter på parkeringsplassen ved Maskinisten i Bodø og går rundt Vågøyvatnet. Turen er ca 6.69 kilometer lang og tar rundt en times tid

Finnkonnakken i Bodø

Fjelltur til Finnkonnakken i Bodø

Denne fjellturen går til Finnkonnakken i Bodø. Dette er en flott liten topptur som passer for de fleste, med høyeste punkt på snaue 518 meter over havet

Steigtind i Bodø

Topptur til Steigtind i Bodø

Turen starter på Skaug og går opp til Skaugskaret, derfra tar man til venstre og fortsetter videre til Steigtind. Denne ruta er rundt 5.8 kilometer lang

Høgnakken på Straumøya i Bodø

Høgnakken på Straumøya

Denne turen starter på parkeringa ved Sundanveien på Straumøya, herfra går man skogsveien til første sving, opp bergene og videre til Høgnakken

Skogstur på Skaug i Bodø

Skogstur til Forsan på Skaug

Denne turen starter på den store parkeringsplassen litt nedenfor grendehuset på Skaug. Herfra følger man stien igjennom skog og berg fram til Forsan