Finnesfjellet i Gildeskål

Denne turen bærer opp til Finnesfjellet i Gildeskål kommune. Når man har karret seg de snaue 506 metrene opp til toppen får man en fantastisk utsikt i alle retninger, med høye loddrette stup langs fjellkantene som strekker seg langt avgårde. Hvis man vil gjøre turen lengre kan man fortsette langs fjellkammen bortover til Årfjellet, som er nabofjellet til høyre med en høyde på 529 meter over havet. Turen starter på parkeringsplassen nede ved Finnes, turstien starter rett over veien og er godt oppmerket. Det går en smal sti helt til man nærmer seg toppen, derfra er det bare å følge fjellkanten inntil man kommer til varden på toppen av Finnesfjellet. Distansen fra parkeringsplassen til toppen ender opp på rundt 1.80 kilometer, noe som tar omtrent en time med roligt tempo og noen hvilepauser underveis. Det går bratt oppover hele veien, i skogspartiet er det noen tau man kan ta til hjelp for å komme seg opp og ned. Pga brattheten og jordstien er det nok ikke så lurt å legge ut på denne turen hvis det har regnet nyligt. Omtrent halveis passerer man en spesiell fjellformasjon kalt Finnesjura

Denne turen bærer opp til Finnesfjellet i Gildeskål. Når man har karret seg de snaue 506 metrene opp til toppen får man en fantastisk utsikt i alle retninger, med høye loddrette stup langs fjellkantene som strekker seg langt avgårde. Hvis man vil gjøre turen lengre kan man fortsette langs fjellkammen bortover til Årfjellet, som er nabofjellet til høyre med en høyde på 529 meter over havet. Turstien starter rett ovenfor veien der bebyggelsen starter og er godt oppmerket. Det går en smal sti helt til man nærmer seg toppen, derfra er det bare å følge fjellkanten inntil man kommer til varden på toppen av Finnesfjellet. Distansen fra parkeringsplassen til toppen ender opp på rundt 1.80 km, noe som tar omtrent en time med roligt tempo og noen hvilepauser underveis. Det går bratt oppover hele veien, i skogspartiet er det noen tau man kan ta til hjelp for å komme seg opp og ned. Pga brattheten og jordstien er det nok ikke så lurt å legge ut på denne turen hvis det har regnet nyligt. Halveis i løypa passerer man en spesiell fjellformasjon kalt Finnesjura, her er det bare å finne fram kameraet

Finnesfjellet i Gildeskål kommune

Se på kartet ovenfor hvor startpunktet for denne turen er, fyll det så inn på nytt manuelt hvis det trengs når du lager kjøreruten på mobiltelefonen

Man kan enten parkere ved moloen å gå veien innover til startpunktet for turen, eller hvis det er ledige plasser langs veien frem til bebyggelsen

Trykk på blink ikonet oppe i venstre hjørne for å aktivere din posisjon på mobilen. Du kan da se på kartet hvor du befinner deg i forhold til turløypa

Finnesfjellet i Gildeskål kommune

Her er de nyeste turforslagene

Ingeborgfossen i Saltdal

Ingeborgfossen i Saltdal kommune

Turen til Ingeborgfossen i Saltdal starter på en parkeringsplass innerst ved Botvatnet. Herfra går man over hengebrua og følger stien videre

Nattmålstuva via Evjenrunden

Evjenrunden er 7.9 kilometer lang og går innom Nattmålstuva, her får man flott utsikt mot blant annet fjellene Børvasstindene og Sundstraumen

Skogstur på Evjen

Rusletur i skogen på Evjen

Flott liten skogstur som starter ved vanntårnet på Evjen, går en tur i sirkel og ender opp igjen ved utgangspunktet. Total distanse er 3.25 km

Bestefarvarden i Bodø

Rusletur opp til Bestefarvarden i Bodø, lokalisert like utenfor sentrum. Fra parkeringsplassen til Bestefarvarden er det 1 kilometer hver vei

Sjurnakken og Vågnakken

Sjurnakken og Vågnakken i Bodø

Denne turen starter litt forbi Tverlandet i retning Fauske. Fra parkeringsplassen går man først innom Sjurnakken og deretter til Vågnakken

Nattmålstuva via Evjenrunden

Padletur rundt Vågøya i Bodø

Denne padleturen starter ved Skjelstad utenfor Bodø sentrum og går rundt Vågøya, deretter tilbake til start. Distansen ender opp på 10 km

Storskogvatnet i Rago nasjonalpark

Denne skogsturen går opp til Storskogvatnet i Rago nasjonalpark i Sørfold. Fra start til fossen ved vatnet tar det ca 2 timer med roligt tempo

Ingeborgfossen i Saltdal

Ingeborgfossen i Saltdal kommune

Nevelsfjorden på Kjerringøy

Denne padleturen går rundt Nevelsfjorden på Kjerringøy i Bodø. Distansen ender opp på omtrent 8.64 kilometer og tar ca 2.5 timer

Steigtind i Bodø

Topptur til Steigtind i Bodø

Turen starter på Skaug og går til Skaugskaret, derfra tar man til venstre og fortsetter videre til Steigtind. Denne ruta er rundt 5.8 km lang