Tur til Finnesfjellet i Gildeskål kommune

Denne turen bærer opp til Finnesfjellet i Gildeskål kommune. Når man har karret seg de snaue 506 metrene opp til toppen får man en fantastisk utsikt i alle retninger, med høye loddrette stup langs fjellkantene som strekker seg langt avgårde. Hvis man vil gjøre turen lengre kan man fortsette langs fjellkammen bortover til Årfjellet, som er nabofjellet til høyre med en høyde på 529 meter over havet. Turen starter på parkeringsplassen nede ved Finnes, turstien starter rett over veien og er godt oppmerket. Det går en smal sti helt til man nærmer seg toppen, derfra er det bare å følge fjellkanten inntil man kommer til varden på toppen av Finnesfjellet. Distansen fra parkeringsplassen til toppen ender opp på rundt 1.80 kilometer, noe som tar omtrent en time med roligt tempo og noen hvilepauser underveis. Det går bratt oppover hele veien, i skogspartiet er det noen tau man kan ta til hjelp for å komme seg opp og ned. Pga brattheten og jordstien er det nok ikke så lurt å legge ut på denne turen hvis det har regnet nyligt. Omtrent halveis passerer man en spesiell fjellformasjon kalt Finnesjura

Se på kartet ovenfor hvor startpunktet for denne turen er, fyll det så inn på nytt manuelt hvis det trengs når du lager kjøreruten på mobiltelefonen

Finnesfjellet i Gildeskål kommune
Parkeringsplassen på Finnes i Gildeskål

Slik ser parkeringsplassen på Finnes ut hvor fjellturen til Finnesfjellet starter. Turstien er merket og befinner seg på andre siden av veien

Trykk på blink ikonet oppe i venstre hjørne for å aktivere din posisjon på mobilen. Du kan da se på kartet hvor du befinner deg i forhold til turløypa

Finnesfjellet i Gildeskål kommune

Storvika strand i Gildeskål

Strandtur til Storvika i Gildeskål

Denne turen går til Storvika i Gildeskål kommune. Dette er ei stor og fin strand med god plass og en flott sandbunn som strekker seg langt utover havet

Blombakkfjellet i Bodø

Fjelltur til Blombakkfjellet

Denne fjellturen starter på parkeringa i enden av Vatnveien. Herfra går man opp til Heggmovatnet, over demninga og videre opp til Blombakkfjellet

Fjelltur til Børnupen i Bodø

Børnupen ovenfor Børvatnet i Bodø

Turløypa starter på den nederste parkeringsplassen på grusveien opp møt Børvatnet, videre følger man en sti til venstre i skogen og deretter til Børnupen

Blåfjell i Bodø

Bergvandring langs Blåfjell i Bodø

Turløypa starter på parkeringsplassen på toppen av Kvikstadheia, herfra går man opp fjellsiden og følger ryggen bortover Blåfjell til det begynner å gå nedover

Litlverivatnet i Rago nasjonalpark

Turen til Litlverivatnet i Rago nasjonalpark i Sørfold starter på en parkeringsplass ved Nordfjordelva, herfra går man opp skogsveien og videre til vatnet

Heggmokulpen i Bodø

Rusletur til Heggmokulpen i Bodø

Skogsturen til Heggmokulpen starter på den store parkeringa på høyre side etter kraftstasjonen. Her er det ett grønt turskilt som viser hvor turløypa starter

Hovdsundet i Bodø

Havlangs til Hovdsundet i Bodø

Denne turen starter i bakken opp mot Mjelle og går langs havet til Auvika strand, og deretter videre til Hovdsundet. Denne turen er litt over 3 km lang

Hovden i Bodø

Buktelangs til Hovden i Bodø

Denne fjæreturen starter på parkeringsplassen ved Mørkvedbukta like utenfor Bodø sentrum, herfra går du stien ned til havet og videre til veis ende