Junkerdalselva i Junkerdalsura

Denne utflukten starter ved Saltdal Turistsenter som ligger like før krysset mot Sverige. Fra parkeringsplassen labber man nedover en vei som går mot elva, herfra fortsetter man på en flott sti langs elva innover Junkerdalsura så langt det går. Ved veis ende har det gådd ett steinras og rett nedenfor er det stri elv så det anbefales ikke å prøve å forsere dette området. Dette er ikke en så veldig lang tur, men den spektakulære naturen veier opp for det. Fra parkeringa til endepunktet er det ca 3.24 kilometer, noe som tar rundt 45 minutter med normalt gange. Regn med å bruke noe lengre tid da det er mye flott natur å se på underveis
Oppdatert: Vedlikeholdet av turstien langs elva ble avsluttet i 2018, så det som raser ned fra de bratte stupene og skråningene ovenfor stien blir nå liggende. Rasfaren er størst om våren og etter perioder med mye regn, så her ferdes man på eget ansvar, som med alle plasser når man er ute i naturen

Denne utflukten starter ved Saltdal Turistsenter som ligger like før krysset mot Sverige. Fra parkeringsplassen labber man nedover en vei som går mot elva, herfra fortsetter man på en flott sti langs elva innover Junkerdalsura så langt det går. Ved veis ende har det gådd ett steinras og rett nedenfor er det stri elv så det anbefales ikke å prøve å forsere dette området. Dette er ikke en så veldig lang tur, men den spektakulære naturen veier opp for det. Fra parkeringsplassen til endepunktet er det ca 3.24 kilometer, noe som tar rundt 45 minutter med normalt gange. Regn med å bruke noe lengre tid da det er mye flott natur å se på.
Oppdatert: Vedlikeholdet av turstien langs elva ble avsluttet i 2018, så det som raser ned fra de bratte stupene og skråningene ovenfor stien blir nå liggende. Rasfaren er størst under snøsmeltinga og etter perioder med mye regn, så her ferdes man på eget ansvar, som med alle andre plasser når man er ute i naturen

Se på kartet ovenfor hvor startpunktet for denne turen er, fyll det så inn på nytt manuelt hvis det trengs når du lager kjøreruten på mobiltelefonen

Skogstur langs Junkerdalsura i Saltdal

Turen starter ved Saltdal Turistsenter, herfra går man ned en vei mot elva og fortsetter over brua og videre langs turstien så langt den går

Trykk på blink ikonet oppe i venstre hjørne for å aktivere din posisjon på mobilen. Du kan da se på kartet hvor du befinner deg i forhold til turløypa

Øvre Vatnvatnet i Bodø

Turløype til Øvre Vatnvatnet i Bodø

Dette er en flott liten tur som starter på det høyeste punktet på Vatnveien i Bodø og går bortover langs bart berg og ned til ei lita bukt ved Øvre Vatnvatnet

Mjønesfjellet i Bodø

Fjelltur til Mjønesfjellet i Bodø

Turen til Mjønesfjellet starter på en parkeringsplass i skogen til venstre ved Vatnveiens ende. Distansen herfra til toppen av fjellet er ca 5.58 kilometer

Valnesvatnet i Bodø

Padletur rundt Valnesvatnet

Denne padleturen går langs land rundt Valnesvatnet i Bodø, noe som ender opp med en distanse på rundt 16.5 km og en padletid på omtrent 4 timer

Sjurnakken og Vågnakken

Sjurnakken og Vågnakken i Bodø

Denne turen starter litt forbi Tverlandet i retning Fauske. Fra parkeringsplassen i skogen går man først innom Sjurnakken og deretter til Vågnakken

Kobbvatnet i Sørfold

Padletur rundt Kobbvatnet

Denne padleturen starter ved Kobbvatnet Camping i Sørfold og går langs land rundt hele Kobbvatnet. Total lengde på denne turen er rundt 10 kilometer

Sandhornet På Sandhornøya

Topptur til Sandhornet i Gildeskål

Denne toppturen går til Sandhornet på Sandhornøya i Gildeskål, med startpunkt ved Horsdal eller kaia nedenfor. Høyeste punkt her er 993 meter over havet

Finnkonnakken i Bodø

Fjelltur til Finnkonnakken i Bodø

Denne fjellturen går til Finnkonnakken i Bodø. Dette er en flott liten topptur som passer for de fleste, med høyeste punkt på snaue 518 meter over havet