Junkerdalsura i Saltdal

Denne utflukten starter ved Saltdal Turistsenter som ligger like før krysset mot Sverige. Fra parkeringsplassen labber man nedover en vei som går mot elva, herfra fortsetter man på en flott sti langs elva innover Junkerdalsura så langt det går. Ved veis ende har det gådd ett steinras og rett nedenfor er det stri elv så det anbefales ikke å prøve å forsere dette området. Dette er ikke en så veldig lang tur, men den spektakulære naturen veier opp for det. Fra parkeringa til endepunktet er det ca 3.24 kilometer, noe som tar rundt 45 minutter med normalt gange. Regn med å bruke noe lengre tid da det er mye flott natur å se på underveis

Denne utflukten starter ved Saltdal Turistsenter som ligger like før krysset mot Sverige. Fra parkeringsplassen labber man nedover en vei som går mot elva, herfra fortsetter man på en flott sti langs elva innover Junkerdalsura så langt det går. Ved veis ende har det gådd ett steinras og rett nedenfor er det stri elv så det anbefales ikke å prøve å forsere dette området. Dette er ikke en så veldig lang tur, men den spektakulære naturen veier opp for det. Fra parkeringa til endepunktet er det ca 3.24 kilometer, noe som tar rundt 45 minutter med normalt gange. Regn med å bruke noe lengre tid da det er mye flott natur å se på.
Oppdatert: Vedlikeholdet av turstien langs elva ble avsluttet i 2018, så det som raser ned fra stup og skråninger ovenfor stien blir nå liggende. Rasfaren er størst under snøsmeltinga om våren og etter perioder med mye regn. Her ferdes man på eget ansvar, som med alle andre plasser når man er ute i naturen

Junkerdalsura i Saltdal
Skogstur langs Junkerdalsura i Saltdal

Se på kartet ovenfor hvor startpunktet for denne turen er, fyll det så inn på nytt manuelt hvis det trengs når du lager kjøreruten på mobiltelefonen

Turen starter ved Saltdal Turistsenter, herfra går man ned en vei mot elva og fortsetter over brua og videre langs turstien så langt den går

Trykk på blink ikonet oppe i venstre hjørne for å aktivere din posisjon på mobilen. Du kan da se på kartet hvor du befinner deg i forhold til turløypa

Skogstur langs Junkerdalsura i Saltdal

Her er de nyeste turforslagene

Ingeborgfossen i Saltdal

Ingeborgfossen i Saltdal kommune

Turen til Ingeborgfossen i Saltdal starter på en parkeringsplass innerst ved Botvatnet. Herfra går man over hengebrua og følger stien videre

Nattmålstuva via Evjenrunden

Evjenrunden er 7.9 kilometer lang og går innom Nattmålstuva, her får man flott utsikt mot blant annet fjellene Børvasstindene og Sundstraumen

Skogstur på Evjen

Rusletur i skogen på Evjen

Flott liten skogstur som starter ved vanntårnet på Evjen, går en tur i sirkel og ender opp igjen ved utgangspunktet. Total distanse er 3.25 km

Bestefarvarden i Bodø

Rusletur opp til Bestefarvarden i Bodø, lokalisert like utenfor sentrum. Fra parkeringsplassen til Bestefarvarden er det 1 kilometer hver vei

Hovden i Bodø

Buktelangs til Hovden i Bodø

Denne fjæreturen starter på parkeringsplassen ved Mørkvedbukta like utenfor sentrum, herfra går du stien ned til havet og videre til veis ende

Skogstur på Skaug i Bodø

Skogstur til Forsan på Skaug

Denne turen starter på parkeringsplassen litt nedenfor grendehuset på Skaug. Herfra følger man stien igjennom skog og berg fram til Forsan

Bestefarvarden i Bodø

Padletur rundt Vågøya i Bodø

Denne padleturen starter ved Skjelstad utenfor Bodø sentrum og går rundt Vågøya, deretter tilbake til start. Distansen ender opp på 10 km

Valnesvatnet i Bodø

Padletur rundt Valnesvatnet

Denne padleturen går rundt Valnesvatnet i Bodø, noe som ender opp med en distanse på rundt 16.5 km og en padletid på omtrent 4 timer

Auvika strand i Bodø

Strandtur til Auvika i Bodø

Denne turen starter i en sving i bakken opp i retning Mjelle, herfra følger du stien som går i skogen ved parkeringa til du kommer til stranda