Junkerdalselva i Junkerdalsura

Denne utflukten starter ved Saltdal Turistsenter som ligger like før krysset mot Sverige. Fra parkeringsplassen labber man nedover en vei som går mot elva, herfra fortsetter man på en flott sti langs elva innover Junkerdalsura så langt det går. Ved veis ende har det gådd ett steinras og rett nedenfor er det stri elv så det anbefales ikke å prøve å forsere dette området. Dette er ikke en så veldig lang tur, men den spektakulære naturen veier opp for det. Fra parkeringa til endepunktet er det ca 3.24 kilometer, noe som tar rundt 45 minutter med normalt gange. Regn med å bruke noe lengre tid da det er mye flott natur å se på underveis
Oppdatert: Vedlikeholdet av turstien langs elva ble avsluttet i 2018, så det som raser ned fra de bratte stupene og skråningene ovenfor stien blir nå liggende. Rasfaren er størst om våren og etter perioder med mye regn, så her ferdes man på eget ansvar, som med alle plasser når man er ute i naturen

Denne utflukten starter ved Saltdal Turistsenter som ligger like før krysset mot Sverige. Fra parkeringsplassen labber man nedover en vei som går mot elva, herfra fortsetter man på en flott sti langs elva innover Junkerdalsura så langt det går. Ved veis ende har det gådd ett steinras og rett nedenfor er det stri elv så det anbefales ikke å prøve å forsere dette området. Dette er ikke en så veldig lang tur, men den spektakulære naturen veier opp for det. Fra parkeringsplassen til endepunktet er det ca 3.24 kilometer, noe som tar rundt 45 minutter med normalt gange. Regn med å bruke noe lengre tid da det er mye flott natur å se på.
Oppdatert: Vedlikeholdet av turstien langs elva ble avsluttet i 2018, så det som raser ned fra de bratte stupene og skråningene ovenfor stien blir nå liggende. Rasfaren er størst under snøsmeltinga og etter perioder med mye regn, så her ferdes man på eget ansvar, som med alle andre plasser når man er ute i naturen

• SLIK KOMMER DU DEG TIL STARTPUNKTET

Se på kartet ovenfor hvor startpunktet for denne turen er, fyll det så inn på nytt manuelt hvis det trengs når du lager kjøreruten på mobiltelefonen

Skogstur langs Junkerdalsura i Saltdal

Turen starter ved Saltdal Turistsenter, herfra går man ned en vei mot elva og fortsetter over brua og videre langs turstien så langt den går

• TURLØYPA FRA START TIL ENDEPUNKT

Trykk på blink ikonet oppe i venstre hjørne for å aktivere din posisjon på mobilen. Du kan da se på kartet hvor du befinner deg i forhold til turløypa

Skogstur langs Junkerdalsura i Saltdal
Share on email

Finnesfjellet i Gildeskål

Finnesfjellet i Gildeskål kommune

Denne fjellturen starter på en liten parkeringsplass ved Finnes i Gildeskål. Herfra går man rundt 1.8 km i en time inntil man når toppen av Finnesfjellet

Høgnakken på Straumøya i Bodø

Høgnakken på Straumøya

Denne turen starter på parkeringa ved Sundanveien på Straumøya, herfra går man skogsveien til første sving, opp bergene og videre til Høgnakken

Storteinsvika på Straumøya

Fjærelangs på Straumøya i Bodø

Denne fjæreturen starter nede på en grusvei ved noen naust, herfra følger man fjæra rundt 3 km inntil man kommer til ei lita strand i bukta Storteinsvika

Valnesfossen i Bodø

Skogstur til Valnesfossen i Bodø

Dette er en flott liten skogstur som følger elva frem til Valnesfossen i Bodø. Turen er ca 1.63 km lang og tar rundt 22 minutter fra start til endepunktet

Sykkeltur til Øvre Valnesfjord

Denne sykkelturen starter på en parkeringsplass på Bringslimarkveien og går opp til Hola i den øvre delen av Valnesfjord. Turen er ca 5 km hver vei