Fjelltur til Børnupen

Denne fjellturen starter ved den første parkeringsplassen på skogsveien opp mot Børvatnet i Bodø. Herfra går man ett lite stykke oppover veien før man svinger av der det er skiltet Storvarden. Man følger venstre bergrygg oppover helt til det flater ut, denne delen er den tyngste delen av turen da det er en ganske lang og bratt etappe. Ett stykke etter man har passert fossen som renner ned på høyre del av juvet kan man svinge av på en sti over ei myr for så å komme seg over på høyre side. Videre går man oppover på skrå mot den ytterste knausen hvor også første utsiktspunkt er. Når man har passert myra begynner eventuelle stier og oppmerkinger å ta slutt, men her er det ikke noe rett og gal vei å gå da man har god oversikt på hvor man skal. Gå der terrenget passer deg best. Når man har ankommet stupet ved det første utsiktspunktet ser man Børnupen som ligger ett brukbart stykke unna. Når man går videre fra det første utsiktspunktet må man begynne å skrå oppover og innover mot fjellet igjen for å komme seg rundt forskjellige stup, etterhvert begynner det å flate ut og det dukker opp mange flotte fjellvann, her er det også veldig fin fjellheim å vandre i. Fra parkeringa til første utsiktspunkt og videre til Børnupen ble det 5.71 kilometer, noe som tok rundt 2 timer. Det høyeste punktet på Børnupen ligger 721 meter over havet, så her får man god utsikt underveis. Siden denne turen hovedsaklig kun går på berg vil det ikke anbefales å ferdes her hvis det har vært mye regn i det siste, da bergene kan være glatte

Denne fjellturen starter ved den første parkeringsplassen på skogsveien opp mot Børvatnet i Bodø. Herfra går man ett lite stykke oppover veien før man svinger av der det er skiltet Storvarden. Man følger venstre bergrygg oppover helt til det flater ut, denne delen er den tyngste delen av turen da det er en ganske lang og bratt etappe. Ett stykke etter man har passert fossen som renner ned på høyre del av juvet kan man svinge av på en sti over ei myr for så å komme seg over på høyre side. Videre går man oppover på skrå mot den ytterste knausen hvor også første utsiktspunkt er. Når man har passert myra begynner eventuelle stier og oppmerkinger å ta slutt, men her er det ikke noe rett og gal vei å gå da man har god oversikt på hvor man skal. Gå der terrenget passer deg best. Når man har ankommet stupet ved det første utsiktspunktet ser man Børnupen som ligger ett brukbart stykke unna. Når man går videre fra det første utsiktspunktet må man begynne å skrå oppover og innover mot fjellet igjen for å komme seg rundt forskjellige stup, etterhvert begynner det å flate ut og det dukker opp mange flotte fjellvann, her er det også veldig fin fjellheim å vandre i. Fra parkeringsplassen, til første utsiktspunkt og videre til Børnupen ble det 5.71 kilometer, noe som tok rundt 2 timer. Det høyeste punktet på Børnupen ligger 721 meter over havet, så her får man god utsikt underveis. Siden denne turen hovedsaklig kun går på berg vil det absolutt ikke anbefales å ferdes her hvis det har vært mye nedbør den sisten tiden, da bergene kan være veldig glatte

Se på kartet ovenfor hvor startpunktet for denne turen er, fyll det så inn på nytt manuelt hvis det trengs når du lager kjøreruten på mobiltelefonen

Børnupen ovenfor Børvatnet i Bodø

Slik ser parkeringsplassen hvor turen starter ut. Herfra går man ett lite stykke oppover veien, deretter inn i skogen til stien på venstre side

Trykk på blink ikonet oppe i venstre hjørne for å aktivere din posisjon på mobilen. Du kan da se på kartet hvor du befinner deg i forhold til turløypa

Store Sandvika i Bodø

Fjærelangs til Store Sandvika

Denne turen starter ett stykke forbi Tverlandet og går til ei bukt som heter Store Sandvika. Selve turen er rundt 2.26 kilometer lang og tar rundt 46 minutter

Sandhornet På Sandhornøya

Topptur til Sandhornet i Gildeskål

Denne toppturen går til Sandhornet på Sandhornøya i Gildeskål, med startpunkt ved Horsdal eller kaia nedenfor. Høyeste punkt her er 993 meter over havet

Ospvika på Kjerringøy

Ospvika strand på Kjerringøy

Denne strandturen går til Ospvika som ligger nesten ytterst på Kjerringøy. Fra fergekaia på Misten er det 29 kilometers kjøring til Ospvika, som tar ca 30 min

Sykkeltur til Øvre Valnesfjord

Denne sykkelturen starter på en parkeringsplass på Bringslimarkveien og går opp til Hola i den øvre delen av Valnesfjord. Turen er ca 5 km hver vei

Strandtur til Ausvika

Strandtur til Ausvika i Bodø

Denne stranda ligger på nordsiden av Bodø i retning Festvåg. Ett stykke etter Løpsmarka svinger man av på en stor parkeringsplass på venstresiden av veien

Nevelsfjorden på Kjerringøy

Denne ruta går rundt Nevelsfjorden på Kjerringøy i Bodø kommune. Distansen ender opp på omtrent 8.64 kilometer og tar ca 2.5 timer med noen pauser

Pallvatnet i Bodø

Fra Turisthytta til Pallvatnet

Denne turen starter ved Turisthytta i Bodø og følger stien bortover til Linken, derifra videre til Pallvatnet. Flott liten bynær tur for de som bor i Bodø sentrum