Sykkelturer i Bodø og Salten

Det er mange avsides veier rundtomkring i Bodø og resten av Salten distriktet man kan ta seg en sykkeltur på. Her er noen enkle ruter i flotte omgivelser man kan sjekke ut, med komplette guider for hvordan man kommer seg til startpunktet, ruta selv, og hvordan endepunktet ser ut. Ved hjelp av kart, bilder, og video er det enkelt å finne fram, selv om du aldri har vært i området før. Hver rute har og ett GPX kart som kan lastes ned for å holde oversikt over hvor man befinner seg i forhold til turløypa, med bruk av en GPX leser app og GPS aktivert på telefonen. Dette er kjekt for de lengre rutene hvor man ikke ser hvor endepunktet er

Det er mange avsides veier rundtomkring i Bodø og resten av Salten distriktet man kan ta seg en sykkeltur på. Her er noen enkle ruter i flotte omgivelser man kan sjekke ut, med komplette guider for hvordan man kommer seg til startpunktet, ruta selv, og hvordan endepunktet ser ut. Ved hjelp av kart, bilder, og video er det enkelt å finne fram, selv om du aldri har vært i området før. Hver rute har og ett GPX kart som kan lastes ned for å holde oversikt over hvor man befinner seg i forhold til løypa, med bruk av en GPX app og GPS aktivert på telefonen. Kjekt for de lengre rutene hvor man ikke ser endepunktet er

Gammelveien mot Misvær

Langs gammelveien mot Misvær

Denne sykkelturen følger gammelveien som går mot Misvær lands fjorden. Total distanse er 6.51 km hver vei, noe som tar rundt 30 minutter

Sykkeltur til Øvre Valnesfjord

Denne sykkelturen starter på en parkeringsplass på Bringslimarkveien og går opp til Hola i den øvre delen av Valnesfjord. Turen er ca 5 km

Her er de nyeste turforslagene

Ingeborgfossen i Saltdal

Ingeborgfossen i Saltdal kommune

Turen til Ingeborgfossen i Saltdal starter på en parkeringsplass innerst ved Botvatnet. Herfra går man over hengebrua og følger stien videre

Nattmålstuva via Evjenrunden

Evjenrunden er 7.9 kilometer lang og går innom Nattmålstuva, her får man flott utsikt mot blant annet fjellene Børvasstindene og Sundstraumen

Skogstur på Evjen

Rusletur i skogen på Evjen

Flott liten skogstur som starter ved vanntårnet på Evjen, går en tur i sirkel og ender opp igjen ved utgangspunktet. Total distanse er 3.25 km

Bestefarvarden i Bodø

Rusletur opp til Bestefarvarden i Bodø, lokalisert like utenfor sentrum. Fra parkeringsplassen til Bestefarvarden er det 1 kilometer hver vei

Steigtind i Bodø

Topptur til Steigtind i Bodø

Turen starter på Skaug og går til Skaugskaret, derfra tar man til venstre og fortsetter videre til Steigtind. Denne ruta er rundt 5.8 km lang

Strandtur til Ausvika

Strandtur til Ausvika i Bodø

Ausvika ligger på nordsiden av Bodø i retning Festvåg. Ett stykke etter Løpsmarka svinger man av på en stor parkeringsplass til venstre

Storteinsvika på Straumøya

Fjærelangs på Straumøya i Bodø

Denne fjæreturen starter nede på en grusvei ved noen naust, herfra følger man fjæra rundt 3 km inntil man kommer til ei lita strand i ei bukt

Auvika strand i Bodø

Strandtur til Auvika i Bodø

Denne turen starter i en sving i bakken opp i retning Mjelle, herfra følger du stien som går i skogen ved parkeringa til du kommer til stranda

Hovden i Bodø

Buktelangs til Hovden i Bodø

Denne fjæreturen starter på parkeringsplassen ved Mørkvedbukta like utenfor sentrum, herfra går du stien ned til havet og videre til veis ende