Hømmervatnet i Øvre Valnesfjord

Denne turen starter ved Valnesfjord Helsesportsenter i Øvre Valnesfjord og går langs litt vei og deretter på sti til Hømmervatnet. Fra parkeringsplassen går man nedover asfaltveien og følger den, etter ei stund kommer man til ei stor trebru som går over elva, kryss broen og fortsett på stien videre. Underveis er mestparten av løypa tilrettelagt med broer over myrene og trapper opp skråningene. Her er det ganske flatt terreng hele veien, så dette er en ganske enkel middels lang tur. Fra start til endepunktet er det omtrent 4 kilometer, noe som tar rundt 1 time med roligt turtempo uten noen pauser underveis. Halveis utti løypa kommer man til ett punkt hvor man kan velge å skrå nedover for å gå resten av turen på treplanker over myrene for så å ende opp på samme endepunkt. Er det tørt og fint i terrenget er det bare å fortsette videre langs bergene på stien du fulgte. Ved veis ende er det en benk og en liten bålplass like ved vatnet. Alternativt endepunkt: Man kan også gå ett lite stykke langs vatnet på venstre side inntil man kommer til en benk og en gapahuk som ligger like ved elva

• SLIK KOMMER DU DEG TIL STARTPUNKTET

Se på kartet ovenfor hvor startpunktet for denne turen er, fyll det så inn på nytt manuelt hvis det trengs når du lager kjøreruten på mobiltelefonen

Turløypa til Hømmervatnet i Valnesfjord

Turen til Hømmervatnet starter på parkeringa ved Valnesfjord Helsesportsenter, som ligger i den øvre delen av Valnesfjord i Fauske kommune

• TURLØYPA FRA START TIL ENDEPUNKT

Trykk på blink ikonet oppe i venstre hjørne for å aktivere din posisjon på mobilen. Du kan da se på kartet hvor du befinner deg i forhold til turløypa

Turløypa til Hømmervatnet i Valnesfjord
Share on email

Skogstur på Skaug i Bodø

Skogstur til Forsan på Skaug

Denne turen starter på den store parkeringsplassen litt nedenfor grendehuset på Skaug. Herfra følger man stien igjennom skog og berg fram til Forsan

Steigtind i Bodø

Topptur til Steigtind i Bodø

Turen starter på Skaug og går opp til Skaugskaret, derfra tar man til venstre og fortsetter videre til Steigtind. Denne ruta er rundt 5.8 kilometer lang

Auvika strand i Bodø

Strandtur til Auvika i Bodø

Denne turen starter i en sving i bakken opp i retning Mjelle, herfra følger du stien som går inn i skogen ved parkeringsplassen til du kommer til stranda

Skogstur langs Futelva

Skogstur langs Futelva i Bodø

Denne skogsturen starter på parkeringsplassen ved Soløyvannsveien på Mørkved. Herfra tar man stien ned til elva og følger den til brua, så videre i skogen

Tussvatnet i Bodø

Skogstur til Tussvatnet i Bodø

Denne skogsturen går til Tussvatnet i Bodø. Man starter turen ved Arlia og følger grusveien til man tar av inn i skogen, herfra følger man skogsveien videre

Langsand på Sandhornøya

Langsand strand på Sandhornøya

Turen går til den største stranda på Sandhornøya i Gildeskål. Her finner du Langsand, ei lang brei strand som ligger i fine naturomgivelser under ett fjell

Blåfjell i Bodø

Bergvandring langs Blåfjell i Bodø

Turløypa starter på parkeringsplassen på toppen av Kvikstadheia, herfra går man opp fjellsiden og følger ryggen bortover Blåfjell til det begynner å gå nedover

Mjønesfjellet i Bodø

Fjelltur til Mjønesfjellet i Bodø

Turen til Mjønesfjellet starter på en parkeringsplass i skogen til venstre ved Vatnveiens ende. Distansen herfra til toppen av fjellet er ca 5.58 kilometer