Topptur til Sandhornet

Turen opp til Sandhornet i Gildeskål starter på parkeringsplassen ved fergeleiet i Horsdal. Herfra går man enten tilbake ett stykke langs bilveien og tar av ved første avkjørsel til høyre, eller så kan man gå langs fjæra såfremt det ikke er full flo. Det er også en parkeringsplass innerst i veien i Horsdal hvor turstien starter, men her kan det være fullt på finværsdager. Uansett valg så ender man opp på en sti i skogen på andre siden av bukta, denne stien følger man til man kommer til ei lita elv, her svinger stien videre oppover skogen og fortsetter til topps. Når man først har kommet seg til stien på andre siden av bukta ved parkeringsplassen skal det godt gjøres å gå feil, da det bare er å følge stien helt til topps. Gåvideoen lengre ned på siden viser løypa fra parkeringsplassen på fergeleiet til man starter oppstigningen oppover skogsbeltet. Sandhornet ligger 993 meter over havet og her får man fabelaktig 360 graders utsikt. Fra startpunktet til toppen av Sandhornet er det omtrent 6 kilometer fra fergeleiet, noe som tar rundt 3 timer med roligt turtempo og noen korte hvile og spisepauser underveis

Turen opp til Sandhornet i Gildeskål starter på parkeringsplassen ved fergeleiet i Horsdal. Herfra går man enten tilbake ett stykke langs bilveien og tar av ved første avkjørsel til høyre, eller så kan man gå langs fjæra såfremt det ikke er full flo. Det er også en parkeringsplass innerst i veien i Horsdal hvor turstien starter, men her kan det være fullt på finværsdager. Uansett valg så ender man opp på en sti i skogen på andre siden av bukta, denne stien følger man til man kommer til ei lita elv, her svinger stien videre oppover skogen og fortsetter til topps. Når man først har kommet seg til stien på andre siden av bukta ved parkeringsplassen skal det godt gjøres å gå feil, da det bare er å følge stien helt til topps. Gåvideoen lengre ned på siden viser løypa fra parkeringsplassen på fergeleiet til man starter oppstigningen oppover skogsbeltet. Sandhornet ligger 993 meter over havet og her får man fabelaktig 360 graders utsikt. Fra startpunktet til toppen av Sandhornet er det omtrent 6 kilometer fra fergeleiet, noe som tar rundt 3 timer med roligt turtempo og noen korte pauser underveis

Se på kartet ovenfor hvor startpunktet for denne turen er, fyll det så inn på nytt manuelt hvis det trengs når du lager kjøreruten på mobiltelefonen

Startpunkt for turen til Sandhornet

Startpunktet for turen kan være en av disse to plassene. Fergekaia er noe lengre unna, men har større parkeringsplass enn parkeringa ovenfor

Trykk på blink ikonet oppe i venstre hjørne for å aktivere din posisjon på mobilen. Du kan da se på kartet hvor du befinner deg i forhold til turløypa

Store Sandvika i Bodø

Fjærelangs til Store Sandvika

Denne turen starter ett stykke forbi Tverlandet og går til ei bukt som heter Store Sandvika. Selve turen er rundt 2.26 kilometer lang og tar rundt 46 minutter

Kobbvatnet i Sørfold

Padletur rundt Kobbvatnet

Denne padleturen starter ved Kobbvatnet Camping i Sørfold og går langs land rundt hele Kobbvatnet. Total lengde på denne turen er rundt 10 kilometer

Børvatnet i Bodø

Padletur rundt Børvatnet i Bodø

Denne padleturen går rundt hele Børvatnet som ligger i mellom Børvasstindene og Børnupen. Her er man omringet av flotte omgivelser på alle kanter

Padletur mellom Hjertøyene

Padletur mellom Hjertøyene i Bodø

Denne padleturen starter på stranda ved Kvalvika rett utenfor Bodø sentrum, krysser sundet og går rundt Hjertøyene. Distansen ender opp på ca 10 km

Sandhornet På Sandhornøya

Topptur til Sandhornet i Gildeskål

Denne toppturen går til Sandhornet på Sandhornøya i Gildeskål, med startpunkt ved Horsdal eller kaia nedenfor. Høyeste punkt her er 993 meter over havet

Fjelltur til Børnupen i Bodø

Børnupen ovenfor Børvatnet i Bodø

Turløypa starter på den nederste parkeringsplassen på grusveien opp møt Børvatnet, videre følger man en sti til venstre i skogen og deretter til Børnupen

Blombakkfjellet i Bodø

Fjelltur til Blombakkfjellet

Denne fjellturen starter på parkeringa i enden av Vatnveien. Herfra går man opp til Heggmovatnet, over demninga og videre opp til Blombakkfjellet