Topptur til Sandhornet

Turen opp til Sandhornet i Gildeskål starter på parkeringsplassen ved fergeleiet i Horsdal. Herfra går man enten tilbake ett stykke langs bilveien og tar av ved første avkjørsel til høyre, eller så kan man gå langs fjæra såfremt det ikke er full flo. Det er også en parkeringsplass innerst i veien i Horsdal hvor turstien starter, men her kan det være fullt på finværsdager. Uansett valg så ender man opp på en sti i skogen på andre siden av bukta, denne stien følger man til man kommer til ei lita elv, her svinger stien videre oppover skogen og fortsetter til topps. Når man først har kommet seg til stien på andre siden av bukta ved parkeringsplassen skal det godt gjøres å gå feil, da det bare er å følge stien helt til topps. Gåvideoen lengre ned på siden viser løypa fra parkeringsplassen på fergeleiet til man starter oppstigningen oppover skogsbeltet. Sandhornet ligger 993 meter over havet og her får man fabelaktig 360 graders utsikt. Fra startpunktet til toppen av Sandhornet er det omtrent 6 kilometer fra fergeleiet, noe som tar rundt 3 timer med roligt turtempo og noen korte hvile og spisepauser underveis

Turen opp til Sandhornet i Gildeskål starter på parkeringsplassen ved fergeleiet i Horsdal. Herfra går man enten tilbake ett stykke langs bilveien og tar av ved første avkjørsel til høyre, eller så kan man gå langs fjæra såfremt det ikke er full flo. Det er også en parkeringsplass innerst i veien i Horsdal hvor turstien starter, men her kan det være fullt på finværsdager. Uansett valg så ender man opp på en sti i skogen på andre siden av bukta, denne stien følger man til man kommer til ei lita elv, her svinger stien videre oppover skogen og fortsetter til topps. Når man først har kommet seg til stien på andre siden av bukta ved parkeringsplassen skal det godt gjøres å gå feil, da det bare er å følge stien helt til topps. Gåvideoen lengre ned på siden viser løypa fra parkeringsplassen på fergeleiet til man starter oppstigningen oppover skogsbeltet. Sandhornet ligger 993 meter over havet og her får man fabelaktig 360 graders utsikt. Fra startpunktet til toppen av Sandhornet er det omtrent 6 kilometer fra fergeleiet, noe som tar rundt 3 timer med roligt turtempo og noen korte pauser underveis

Se på kartet ovenfor hvor startpunktet for denne turen er, fyll det så inn på nytt manuelt hvis det trengs når du lager kjøreruten på mobiltelefonen

Topptur til Sandhornet i Gildeskål
Startpunkt for turen til Sandhornet

Startpunktet for turen kan være en av disse to plassene. Fergekaia er noe lengre unna, men har større parkeringsplass enn parkeringa ovenfor

Trykk på blink ikonet oppe i venstre hjørne for å aktivere din posisjon på mobilen. Du kan da se på kartet hvor du befinner deg i forhold til turløypa

Topptur til Sandhornet i Gildeskål

Sandhornet På Sandhornøya

Denne toppturen går til Sandhornet på Sandhornøya i Gildeskål, med startpunkt ved Horsdal eller kaia nedenfor. Høyeste punkt her er 993 meter over havet

Skautuva i Bodø

Fjelltur til Skautuva i Bodø

Denne turen starter på Skaug i Bodø og går opp til Skaugskaret, derfra tar man til høyre og fortsetter videre til Skautuva som ligger 626 meter over havet

Kjerringøy

Kjerringøy i Bodø kommune

Din guide til vakre Kjerringøy i Bodø kommune. Her finner du alt du trenger å vite om fergeavganger, bussruter, spisesteder, attraksjoner, og turområder

Skogstur på Knaplundsøya

Skogstur på Knaplundsløya i Bodø

Denne turen starter ved kirke og museumsområdet før Saltstraumbrua og går til ett lite vann med en fin rasteplass, deretter opp en knaus til ett utsiktspunkt

Storvika strand i Gildeskål

Strandtur til Storvika i Gildeskål

Denne turen går til Storvika i Gildeskål kommune. Dette er ei stor og fin strand med god plass og en flott sandbunn som strekker seg langt utover havet

Sandfjellet i Bodø

Storvarden på Sandfjellet i Bodø

Turen til Storvarden starter på den store parkeringa på toppen av Kvikstadheia. Herfra følger man fjellet fram til Storvarden, som er på det høyeste punktet

Skogstur på Skaug i Bodø

Skogstur til Forsan på Skaug

Denne turen starter på den store parkeringsplassen litt nedenfor grendehuset på Skaug. Herfra følger man stien igjennom skog og berg fram til Forsan