Fykantrappa i Meløy kommune

Denne turen er ikke lengre tilgjengelig da trappa er stengt. Her kan du se hvordan ruta så ut mens trappa enda var åpen

Denne spektakulære utflukten går til Fykantrappa i Meløy kommune, med Rallarbrakka som endepunkt. For å komme til startpunktet for denne trappeturen svinger man av ved Fykanvatnet som ligger mellom Fykantunnellen og Svartistunnellen. Fra krysset følger man veien langs vatnet og svinger til høyre ved tunnellen, følg veien ett lite stykke oppover til den store parkeringsplassen. Stien starter på parkeringsplassen, først går det igjennom litt skog før man kommer til selve Fykantrappa. Herfra er det 1129 trappetrinn som karrer seg 300 meter oppover fjellveggen, underveis får du spektakulær utsikt over den vakre naturen i området. Fra toppen av Fykantrappa er det snaue 200 meter bortover til Rallarbrakka som er åpen hver Torsdag fra ca 23. Juni til 25. August. Her kan du kjøpe varm og kald drikke, kake, vafler og annen lokal mat, samt få servert litt historie om rallarene fra de trivelige ansatte som jobber der. Fra startpunktet til Rallarbrakka tar det ca en time med roligt tempo og noen små pauser

Denne spektakulære utflukten går til Fykantrappa i Meløy kommune, med Rallarbrakka som endepunkt. For å komme til startpunktet for denne trappeturen svinger man av ved Fykanvatnet som ligger mellom Fykantunnellen og Svartistunnellen. Fra krysset følger man veien langs vatnet og svinger til høyre ved tunnellen, følg veien ett lite stykke oppover til den store parkeringsplassen. Stien starter på parkeringsplassen, først går det igjennom litt skog før man kommer til selve Fykantrappa. Herfra er det 1129 trappetrinn som karrer seg 300 meter oppover fjellveggen, underveis får du spektakulær utsikt over den vakre naturen i området. Fra toppen av Fykantrappa er det snaue 200 meter bortover til Rallarbrakka som er åpen hver Torsdag fra ca 23. Juni til 25. August. Her kan du kjøpe varm og kald drikke, kake, vafler og annen lokal mat, samt få servert litt historie om rallarene fra de trivelige ansatte som jobber der. Fra startpunktet til Rallarbrakka tar det mer eller mindre en time med roligt tempo og noen små pauser underveis for å nyte utsikten å hente igjen pusten

Trappetur til Rallarbrakka
Fykantrappa i Meløy kommune

Se på kartet ovenfor hvor startpunktet for denne turen er, fyll det så inn på nytt manuelt hvis det trengs når du lager kjøreruten på mobiltelefonen

På denne store parkeringsplassen starter man turen opp Fykantrappa til Rallarbrakka. Stien starter innerst på parkeringsplassen bak bygningen

Trykk på blink ikonet oppe i venstre hjørne for å aktivere din posisjon på mobilen. Du kan da se på kartet hvor du befinner deg i forhold til turløypa

Fykantrappa i Meløy kommune

Her er de nyeste turforslagene

Ingeborgfossen i Saltdal

Ingeborgfossen i Saltdal kommune

Turen til Ingeborgfossen i Saltdal starter på en parkeringsplass innerst ved Botvatnet. Herfra går man over hengebrua og følger stien videre

Nattmålstuva via Evjenrunden

Evjenrunden er 7.9 kilometer lang og går innom Nattmålstuva, her får man flott utsikt mot blant annet fjellene Børvasstindene og Sundstraumen

Skogstur på Evjen

Rusletur i skogen på Evjen

Flott liten skogstur som starter ved vanntårnet på Evjen, går en tur i sirkel og ender opp igjen ved utgangspunktet. Total distanse er 3.25 km

Bestefarvarden i Bodø

Rusletur opp til Bestefarvarden i Bodø, lokalisert like utenfor sentrum. Fra parkeringsplassen til Bestefarvarden er det 1 kilometer hver vei

Skogstur på Skaug i Bodø

Skogstur til Forsan på Skaug

Denne turen starter på parkeringsplassen litt nedenfor grendehuset på Skaug. Herfra følger man stien igjennom skog og berg fram til Forsan

Hovdsundet i Bodø

Havlangs til Hovdsundet i Bodø

Denne turen starter i bakken opp mot Mjelle og går langs havet til Auvika strand, og deretter videre til Hovdsundet. Løypa er litt over 3 km

Børvatnet i Bodø

Padletur rundt Børvatnet i Bodø

Denne padleturen går rundt hele Børvatnet som ligger i mellom Børvasstindene og Børnupen. På turen er man omringet av flotte omgivelser

Strandtur til Ausvika

Strandtur til Ausvika i Bodø

Ausvika ligger på nordsiden av Bodø i retning Festvåg. Ett stykke etter Løpsmarka svinger man av på en stor parkeringsplass til venstre

Valnesvatnet i Bodø

Padletur rundt Valnesvatnet

Denne padleturen går rundt Valnesvatnet i Bodø, noe som ender opp med en distanse på rundt 16.5 km og en padletid på omtrent 4 timer

Mjønesfjellet i Bodø

Fjelltur til Mjønesfjellet i Bodø

Turen til Mjønesfjellet starter på parkeringa i skogen til venstre ved Vatnveiens ende. Herfra til toppen av fjellet er det ca 5.58 kilometer å gå

Vatnvatnet i Bodø

Padletur på Vatnvatnet i Bodø

Denne padleturen går en runde langs den øvre delen av Vatnvatnet i Bodø. Distansen på turen ender opp på 6.5 km, noe som tar ca 1.5 timer