Fykantrappa i Meløy kommune

FYKANTRAPPA OPP TIL RALLARBRAKKA ER STENGT FOR OFFENTLIG FERDSEL PÅ UBESTEMT TID PGA VEDLIKEHOLD

Denne turen går til Fykantrappa i Meløy kommune, med Rallarbrakka som endepunkt. For å komme til startpunktet for denne trappeturen svinger man av ved Fykanvatnet som ligger mellom Fykantunnellen og Svartistunnellen. Fra krysset følger man veien langs vatnet og svinger til høyre ved tunnellen, følg veien ett lite stykke oppover til den store parkeringsplassen. Stien starter på parkeringsplassen, først går det igjennom litt skog før man kommer til selve Fykantrappa. Herfra er det 1129 trappetrinn som karrer seg 300 meter oppover fjellveggen, underveis får du spektakulær utsikt over den vakre naturen i området. Fra toppen av trappa er det snaue 200 meter bortover til Rallarbrakka som er åpen hver Torsdag fra ca 23. Juni til 25. August. Her kan du kjøpe varm og kald drikke, kake, vafler og annen lokal mat, samt få servert litt historie om rallarene fra de trivelige ansatte som jobber der. Fra startpunktet til Rallarbrakka tar det ca en time med roligt tempo og noen pauser underveis for å få pusten igjen. For mer info om trappa og Rallarbrakka kan du sjekke ut denne Facebook kontoen og websiden

Denne turen går til Fykantrappa i Meløy kommune, med Rallarbrakka som endepunkt. For å komme til startpunktet for denne trappeturen svinger man av ved Fykanvatnet som ligger mellom Fykantunnellen og Svartistunnellen. Fra krysset følger man veien langs vatnet og svinger til høyre ved tunnellen, følg veien ett lite stykke oppover til den store parkeringsplassen. Stien starter på parkeringsplassen, først går det igjennom litt skog før man kommer til selve Fykantrappa. Herfra er det 1129 trappetrinn som karrer seg 300 meter oppover fjellveggen, underveis får du spektakulær utsikt over den vakre naturen i området. Fra toppen av trappa er det snaue 200 meter bortover til Rallarbrakka som er åpen hver Torsdag fra ca 23. Juni til 25. August. Her kan du kjøpe varm og kald drikke, kake, vafler og annen lokal mat, samt få servert litt historie om rallarene fra de trivelige ansatte som jobber der. Fra startpunktet til Rallarbrakka tar det ca en time med roligt tempo og noen pauser underveis for å få pusten igjen. For mer info om trappa og brakka kan du sjekke ut denne Facebook kontoen og websiden

Se på kartet ovenfor hvor startpunktet for denne turen er, fyll det så inn på nytt manuelt hvis det trengs når du lager kjøreruten på mobiltelefonen

Fykantrappa i Meløy kommune

På denne store parkeringsplassen starter man turen opp Fykantrappa til Rallarbrakka. Stien starter innerst på parkeringsplassen

Trykk på blink ikonet oppe i venstre hjørne for å aktivere din posisjon på mobilen. Du kan da se på kartet hvor du befinner deg i forhold til turløypa

Sandhornet På Sandhornøya

Topptur til Sandhornet i Gildeskål

Denne toppturen går til Sandhornet på Sandhornøya i Gildeskål, med startpunkt ved Horsdal eller kaia nedenfor. Høyeste punkt her er 993 meter over havet

Sykkeltur til Øvre Valnesfjord

Denne sykkelturen starter på en parkeringsplass på Bringslimarkveien og går opp til Hola i den øvre delen av Valnesfjord. Turen er ca 5 km hver vei

Litlverivatnet i Rago nasjonalpark

Turen til Litlverivatnet i Rago nasjonalpark i Sørfold starter på en parkeringsplass ved Nordfjordelva, herfra går man opp skogsveien og videre til vatnet

Strandtur til Ausvika

Strandtur til Ausvika i Bodø

Denne stranda ligger på nordsiden av Bodø i retning Festvåg. Ett stykke etter Løpsmarka svinger man av på en stor parkeringsplass på venstresiden av veien

Fjelltur til Børnupen i Bodø

Børnupen ovenfor Børvatnet i Bodø

Turløypa starter på den nederste parkeringsplassen på grusveien opp møt Børvatnet, videre følger man en sti til venstre i skogen og deretter til Børnupen

Padletur rundt Vågøya i Bodø

Denne padleturen starter ved Skjelstad utenfor Bodø sentrum og går rundt vakre Vågøya, deretter tilbake til start. Distansen ender opp på rundt 10 kilometer

Vatnvatnet i Bodø

Padletur på Vatnvatnet i Bodø

Denne padleturen går en runde langs den øvre delen av Vatnvatnet i Bodø. Distansen på turen ender opp på rundt 6.5 km, noe som tar ca 1 time og 30 min

Hovden i Bodø

Buktelangs til Hovden i Bodø

Denne fjæreturen starter på parkeringsplassen ved Mørkvedbukta like utenfor Bodø sentrum, herfra går du stien ned til havet og videre til veis ende