Fykantrappa i Meløy kommune

FYKANTRAPPA OPP TIL RALLARBRAKKA ER STENGT FOR OFFENTLIG FERDSEL PÅ UBESTEMT TID PGA VEDLIKEHOLD

Denne turen går til Fykantrappa i Meløy kommune, med Rallarbrakka som endepunkt. For å komme til startpunktet for denne trappeturen svinger man av ved Fykanvatnet som ligger mellom Fykantunnellen og Svartistunnellen. Fra krysset følger man veien langs vatnet og svinger til høyre ved tunnellen, følg veien ett lite stykke oppover til den store parkeringsplassen. Stien starter på parkeringsplassen, først går det igjennom litt skog før man kommer til selve Fykantrappa. Herfra er det 1129 trappetrinn som karrer seg 300 meter oppover fjellveggen, underveis får du spektakulær utsikt over den vakre naturen i området. Fra toppen av trappa er det snaue 200 meter bortover til Rallarbrakka som er åpen hver Torsdag fra ca 23. Juni til 25. August. Her kan du kjøpe varm og kald drikke, kake, vafler og annen lokal mat, samt få servert litt historie om rallarene fra de trivelige ansatte som jobber der. Fra startpunktet til Rallarbrakka tar det ca en time med roligt tempo og noen pauser underveis for å få pusten igjen. For mer info om trappa og Rallarbrakka kan du sjekke ut denne Facebook kontoen og websiden

Denne turen går til Fykantrappa i Meløy kommune, med Rallarbrakka som endepunkt. For å komme til startpunktet for denne trappeturen svinger man av ved Fykanvatnet som ligger mellom Fykantunnellen og Svartistunnellen. Fra krysset følger man veien langs vatnet og svinger til høyre ved tunnellen, følg veien ett lite stykke oppover til den store parkeringsplassen. Stien starter på parkeringsplassen, først går det igjennom litt skog før man kommer til selve Fykantrappa. Herfra er det 1129 trappetrinn som karrer seg 300 meter oppover fjellveggen, underveis får du spektakulær utsikt over den vakre naturen i området. Fra toppen av trappa er det snaue 200 meter bortover til Rallarbrakka som er åpen hver Torsdag fra ca 23. Juni til 25. August. Her kan du kjøpe varm og kald drikke, kake, vafler og annen lokal mat, samt få servert litt historie om rallarene fra de trivelige ansatte som jobber der. Fra startpunktet til Rallarbrakka tar det ca en time med roligt tempo og noen pauser underveis for å få pusten igjen. For mer info om trappa og brakka kan du sjekke ut denne Facebook kontoen og websiden
  • SLIK KOMMER DU DEG TIL STARTPUNKTET

Se på kartet ovenfor hvor startpunktet for denne turen er, fyll det så inn på nytt manuelt hvis det trengs når du lager kjøreruten på mobiltelefonen

Fykantrappa i Meløy kommune

På denne store parkeringsplassen starter man turen opp Fykantrappa til Rallarbrakka. Stien starter innerst på parkeringsplassen

• TURLØYPA FRA START TIL ENDEPUNKT

Trykk på blink ikonet oppe i venstre hjørne for å aktivere din posisjon på mobilen. Du kan da se på kartet hvor du befinner deg i forhold til turløypa

• SLIK SER DET UT VED ENDEPUNKTET
Share on email

Storvika strand i Gildeskål

Strandtur til Storvika i Gildeskål

Denne turen går til Storvika i Gildeskål kommune. Dette er ei stor og fin strand med god plass og en flott sandbunn som strekker seg langt utover havet

Padletur rundt Vågøya i Bodø

Denne padleturen starter ved Skjelstad utenfor Bodø sentrum og går rundt vakre Vågøya, deretter tilbake til start. Distansen ender opp på rundt 10 kilometer

Blombakkfjellet i Bodø

Fjelltur til Blombakkfjellet

Denne fjellturen starter på parkeringa i enden av Vatnveien. Herfra går man opp til Heggmovatnet, over demninga og videre opp til Blombakkfjellet

Mjønesfjellet i Bodø

Fjelltur til Mjønesfjellet i Bodø

Turen til Mjønesfjellet starter på en parkeringsplass i skogen til venstre ved Vatnveiens ende. Distansen herfra til toppen av fjellet er ca 5.58 kilometer

Storteinsvika på Straumøya

Fjærelangs på Straumøya i Bodø

Denne fjæreturen starter nede på en grusvei ved noen naust, herfra følger man fjæra rundt 3 km inntil man kommer til ei lita strand i bukta Storteinsvika