Småvatnan under Mjønesskaret

Turen starter på parkeringsplassen øverst ved Vatnveien i Heggmoen, herfra går man forbi bommen og bortover asfaltveien ett lite stykke før man tar av på grusveien ved svingen. Rett etter tar man av til høyre igjen inn i skogen, videre går turen igjennom skog og litt myr før stien begynner å følge Allmenningselva. Etterhvert kommer man ut i mer åpent landskap og til slutt bærer det langs berg opp til det lille vatnet som er endepunktet. Stien på denne turen slutter der man svinger av og krysser elva for å gå videre opp mot Mjønesfjellet, så når man kommer til en varde som består av ei opprøyst steinhelle fortsetter man videre uten sti på samme side av elva. Før det begynner å bli bratt ved elva går man oppover bergene på skrått inntil man kommer til vatnet. Denne turen er rundt 3.2 kilometer og tar ca 50 min med normalt tempo. Har det regnet i det siste bør man bruke gode tursko som holder vannet ute, da det kan være bløtt og gjørmete enkelte plasser. Underveis er det mange flotte plasser ved elva å beskue. Når man har kommet opp til det største vatnet er det mange andre flotte småvatn og små elver rundtomkring, så her er det bare å labbe rundt i flott åpent berglandskap å se hva for noe spennende som eventuelt dukker opp

Denne turen starter på den store parkeringsplassen øverst ved Vatnveien i Heggmoen, herfra går man forbi bommen og bortover asfaltveien ett lite stykke før man tar av på grusveien ved svingen. Rett etter tar man av til høyre igjen inn i skogen, videre går turen igjennom skog og litt myr før stien begynner å følge Allmenningselva. Etterhvert kommer man ut i mer åpent landskap og til slutt bærer det langs berg opp til det lille vatnet som er endepunktet. Stien på denne turen slutter der man svinger av og krysser elva for å gå videre opp mot Mjønesfjellet, så når man kommer til en varde som består av ei opprøyst steinhelle fortsetter man videre uten sti på samme side av elva. Før det begynner å bli bratt ved elva går man oppover bergene på skrått inntil man kommer til vatnet. Denne turen er rundt 3.2 kilometer og tar ca 50 min med normalt tempo. Har det regnet i det siste bør man bruke gode tursko som holder vannet ute, da det kan være bløtt og gjørmete enkelte plasser. Underveis er det mange flotte plasser ved elva å beskue. Når man har kommet opp til det største vatnet er det mange andre flotte småvatn og små elver rundtomkring, så her er det bare å labbe rundt i flott berglandskap å se hva for noe spennende som dukker opp
Småvatnan under Mjønesskaret i Bodø

Se på kartet ovenfor hvor startpunktet for denne turen er, fyll det så inn på nytt manuelt hvis det trengs når du lager kjøreruten på mobiltelefonen

Her starter turen. Følg asfaltveien bak bommen å ta så av ved første grusvei til høyre, så høyre igjen å følg skogsstien videre til småvatnan

Trykk på blink ikonet oppe i venstre hjørne for å aktivere din posisjon på mobilen. Du kan da se på kartet hvor du befinner deg i forhold til turløypa

Småvatnan under Mjønesskaret i Bodø

Her er de nyeste turforslagene

Ingeborgfossen i Saltdal

Ingeborgfossen i Saltdal kommune

Turen til Ingeborgfossen i Saltdal starter på en parkeringsplass innerst ved Botvatnet. Herfra går man over hengebrua og følger stien videre

Nattmålstuva via Evjenrunden

Evjenrunden er 7.9 kilometer lang og går innom Nattmålstuva, her får man flott utsikt mot blant annet fjellene Børvasstindene og Sundstraumen

Skogstur på Evjen

Rusletur i skogen på Evjen

Flott liten skogstur som starter ved vanntårnet på Evjen, går en tur i sirkel og ender opp igjen ved utgangspunktet. Total distanse er 3.25 km

Bestefarvarden i Bodø

Rusletur opp til Bestefarvarden i Bodø, lokalisert like utenfor sentrum. Fra parkeringsplassen til Bestefarvarden er det 1 kilometer hver vei

Ingeborgfossen i Saltdal

Ingeborgfossen i Saltdal kommune

Storteinsvika på Straumøya

Fjærelangs på Straumøya i Bodø

Denne fjæreturen starter nede på en grusvei ved noen naust, herfra følger man fjæra rundt 3 km inntil man kommer til ei lita strand i ei bukt

Hovdsundet i Bodø

Havlangs til Hovdsundet i Bodø

Denne turen starter i bakken opp mot Mjelle og går langs havet til Auvika strand, og deretter videre til Hovdsundet. Løypa er litt over 3 km

Tverlandet natur reservat i Bodø

Tverlandet naturreservat i Bodø

Tverlandet naturreservat ligger mellom Ilstad og Godøynes utenfor Bodø. Ta gammelveien fra Tverlandet mot Saltstraumen for å komme dit