Sørfjorden i Sjunkhatten

Denne turen starter på parkeringsplassen ved hundedressur området oppe på det høyeste punktet ved Vatnveien, like etter en lang bakke med noen skarpe svinger. Herfra går man over veien og følger stien avgårde til Langnes ved Sørfjorden som ligger i Sjunkhatten Nasjonalpark. Fra parkeringa til endepunktet er det rundt 4.65 kilometer, noe som tok omtrent 1 timer og 20 minutter med normalt tempo. Det er godt synlig sti hele veien, så det er ikke noe problem å finne fram. Mye av turen går igjennom myrer og jordunderlag, så det anbefales å ta denne turen etter det har vært tørt og fint vær ei stund, ellers må du regne med å bli våt og gjørmete på beina. Fra startpunktet og til grensa til Sjunkhatten Nasjonalpark er det tilrettelagt med plankebruer over de værste myrområdene, men inne i selve nasjonalparken tar dette slutt. Endepunktet på denne middels lange turen er ved havet like etter Bodø Jæger og Fiskeforenings hytte Langnesbu

Denne turen starter på parkeringsplassen ved hundedressur området oppe på det høyeste punktet ved Vatnveien, like etter en lang bakke med noen skarpe svinger. Herfra går man over veien og følger stien avgårde til Langnes ved Sørfjorden som ligger i Sjunkhatten Nasjonalpark. Fra parkeringa til endepunktet er det rundt 4.65 km, noe som tok ca 1 time og 20 min med normalt tempo. Det er godt synlig sti hele veien, så det er ikke noe problem å finne fram. Mye av turen går igjennom myrer og jordunderlag, så det anbefales å ta denne turen etter det har vært tørt og fint vær ei stund, ellers må du regne med å bli våt og gjørmete på beina. Fra startpunktet og til grensa til Sjunkhatten Nasjonalpark er det tilrettelagt med plankebruer over de værste myrområdene, men inne i selve nasjonalparken tar dette slutt. Endepunktet på denne middels lange turen er ved havet like etter Bodø Jæger og Fiskeforenings hytte Langnesbu

Sørfjorden i Sjunkhatten nasjonalpark

Se på kartet ovenfor hvor startpunktet for denne turen er, fyll det så inn på nytt manuelt hvis det trengs når du lager kjøreruten på mobiltelefonen

Slik ser parkeringa på det høyeste punktet ved Vatnveien ut. Herfra går man rett over veien og følger stien helt til endepunktet ved Sørfjorden

Trykk på blink ikonet oppe i venstre hjørne for å aktivere din posisjon på mobilen. Du kan da se på kartet hvor du befinner deg i forhold til turløypa

Sørfjorden i Sjunkhatten nasjonalpark

Her er de nyeste turforslagene

Ingeborgfossen i Saltdal

Ingeborgfossen i Saltdal kommune

Turen til Ingeborgfossen i Saltdal starter på en parkeringsplass innerst ved Botvatnet. Herfra går man over hengebrua og følger stien videre

Nattmålstuva via Evjenrunden

Evjenrunden er 7.9 kilometer lang og går innom Nattmålstuva, her får man flott utsikt mot blant annet fjellene Børvasstindene og Sundstraumen

Skogstur på Evjen

Rusletur i skogen på Evjen

Flott liten skogstur som starter ved vanntårnet på Evjen, går en tur i sirkel og ender opp igjen ved utgangspunktet. Total distanse er 3.25 km

Bestefarvarden i Bodø

Rusletur opp til Bestefarvarden i Bodø, lokalisert like utenfor sentrum. Fra parkeringsplassen til Bestefarvarden er det 1 kilometer hver vei

Kobbvatnet i Sørfold

Padletur rundt Kobbvatnet

Padleturen starter ved Kobbvatnet Camping i Sørfold og går langs land rundt hele Kobbvatnet. Total lengde på denne turen er omtrent 10 km

Hovdsundet i Bodø

Havlangs til Hovdsundet i Bodø

Denne turen starter i bakken opp mot Mjelle og går langs havet til Auvika strand, og deretter videre til Hovdsundet. Løypa er litt over 3 km

Mjønesfjellet i Bodø

Fjelltur til Mjønesfjellet i Bodø

Turen til Mjønesfjellet starter på parkeringa i skogen til venstre ved Vatnveiens ende. Herfra til toppen av fjellet er det ca 5.58 kilometer å gå

Nattmålstuva via Evjenrunden

Høgnakken på Straumøya i Bodø

Høgnakken på Straumøya

Turen starter på parkeringa ved Sundanveien på Straumøya, herfra går man skogsveien til første sving, opp bergene og videre til Høgnakken

Strandtur til Ausvika

Strandtur til Ausvika i Bodø

Ausvika ligger på nordsiden av Bodø i retning Festvåg. Ett stykke etter Løpsmarka svinger man av på en stor parkeringsplass til venstre

Gammelveien mot Misvær

Langs gammelveien mot Misvær

Denne sykkelturen følger gammelveien som går mot Misvær lands fjorden. Total distanse er 6.51 km hver vei, noe som tar rundt 30 minutter