Fjelltur til Storvarden

Denne fjellturen starter på den store parkeringsplassen på toppen av Kvikstadheia og går opp til Sandfjellet, herfra bærer det over fjellet til man får utsikt mot Misværfjorden og landskapet videre på den andre siden. Første stopp er innom en varde på kanten av ett spektakulært stup, deretter bærer det videre til det høyeste punktet på Sandfjellet som er Storvarden, 821 meter over havet. Fra parkeringsplassen er det skiltet med Sandkollen og sti oppover skogen langs bergsiden. Her er det ganske bratt og litt kupert terreng, når man har kommet seg opp skjærer man av stien til Sandkollen og går oppover der det ser enklest ut. Dette er en lang og slitsom tur som endte opp på litt over 7 kilometer fra parkeringsplassen til Storvarden, noe som tok rundt 3 timer med noen små pauser underveis. Her er det ikke noe sti eller andre oppmerkinger å følge, så det anbefales å laste ned å bruke GPX kartet å følge ruta mer eller mindre fram og tilbake. Hvis man ikke vil gå helt til Storvarden kan turen avsluttes med stupet som er ett flott endepunkt med god utsikt, da blir turen rundt 2.5 kilometer lang, eller så kan man fortsette å følge stien man gikk opp fra parkeringa for så å heller ende opp på Sandkollen, noe som resulterer i en noe mindre tur på omtrent 2 kilometer

Denne fjellturen starter på den store parkeringsplassen på toppen av Kvikstadheia og går opp til Sandfjellet, herfra bærer det over fjellet til man får utsikt mot Misværfjorden og landskapet videre på den andre siden. Første stopp er innom en varde på kanten av ett spektakulært stup, deretter bærer det videre til det høyeste punktet på Sandfjellet som er Storvarden, 821 meter over havet. Fra parkeringsplassen er det skiltet med Sandkollen og sti oppover skogen langs bergsiden. Her er det ganske bratt og litt kupert terreng, når man har kommet seg opp skjærer man av stien til Sandkollen og går oppover der det ser enklest ut. Dette er en lang og slitsom tur som endte opp på litt over 7 kilometer fra parkeringsplassen til Storvarden, noe som tok rundt 3 timer med noen små pauser underveis. Her er det ikke noe sti eller andre oppmerkinger å følge, så det anbefales å laste ned å bruke GPX kartet å følge ruta mer eller mindre fram og tilbake. Hvis man ikke vil gå helt til Storvarden kan turen avsluttes med stupet som er ett flott endepunkt med god utsikt, da blir turen rundt 2.5 km lang, eller så kan man fortsette å følge stien man gikk opp fra parkeringa for så å heller ende opp på Sandkollen, noe som resulterer i en tur på omtrent 2 km

Sandfjellet i Bodø
Storvarden på Sandfjellet i Bodø

Se på kartet ovenfor hvor startpunktet for denne turen er, fyll det så inn på nytt manuelt hvis det trengs når du lager kjøreruten på mobiltelefonen

Slik ser parkeringsplassen på toppen av Kvikstadheia ut. Herfra tar man stien inn i skogen, videre oppover skråninga og bortover langs fjellet

Trykk på blink ikonet oppe i venstre hjørne for å aktivere din posisjon på mobilen. Du kan da se på kartet hvor du befinner deg i forhold til turløypa

Storvarden på Sandfjellet i Bodø

Her er de nyeste turforslagene

Ingeborgfossen i Saltdal

Ingeborgfossen i Saltdal kommune

Turen til Ingeborgfossen i Saltdal starter på en parkeringsplass innerst ved Botvatnet. Herfra går man over hengebrua og følger stien videre

Nattmålstuva via Evjenrunden

Evjenrunden er 7.9 kilometer lang og går innom Nattmålstuva, her får man flott utsikt mot blant annet fjellene Børvasstindene og Sundstraumen

Skogstur på Evjen

Rusletur i skogen på Evjen

Flott liten skogstur som starter ved vanntårnet på Evjen, går en tur i sirkel og ender opp igjen ved utgangspunktet. Total distanse er 3.25 km

Bestefarvarden i Bodø

Rusletur opp til Bestefarvarden i Bodø, lokalisert like utenfor sentrum. Fra parkeringsplassen til Bestefarvarden er det 1 kilometer hver vei

Valnesvatnet i Bodø

Padletur rundt Valnesvatnet

Denne padleturen går rundt Valnesvatnet i Bodø, noe som ender opp med en distanse på rundt 16.5 km og en padletid på omtrent 4 timer

Sykkeltur til Øvre Valnesfjord

Denne sykkelturen starter på en parkeringsplass på Bringslimarkveien og går opp til Hola i den øvre delen av Valnesfjord. Turen er ca 5 km

Tussvatnet i Bodø

Skogstur til Tussvatnet i Bodø

Denne turen går til Tussvatnet i Bodø. Man starter turen ved Arlia og følger bilveien til man tar av inn i skogen like etter brua

Ingeborgfossen i Saltdal

Ingeborgfossen i Saltdal kommune

Skjelstad naturreservat i Bodø

Denne turen går til Skjelstad naturreservat som ligger ett lite stykke før Skaug i retning Festvåg. På langstrekka mot Kløkastad parkerer man

Hovdsundet i Bodø

Havlangs til Hovdsundet i Bodø

Denne turen starter i bakken opp mot Mjelle og går langs havet til Auvika strand, og deretter videre til Hovdsundet. Løypa er litt over 3 km