Vatnturer

Turer som går langs eller til vatn
Indre Lurfjellvatnet på Beiarfjellet
Kommune: Beiarn
Besøk: 101

Dette er en lang tur som starter på den store parkeringsplassen nedenfor tunnelen ved Grønlihågen på Beiarfjellet. Herfra går man tvers over veien og følger grusveien og stien bortover ett stykke, før man lager sin egen vei til Indre Lurfjellvatnet. På denne turen bør du laste ned å bruke GPX filen for å holde oversikt over hvor endepunktet og returpunktet er, eller så kan du tegne og bruke din egen turløype på gpxeditor.co.uk. Tursidens turløype …

Steigtindvatnet i Bodø
Besøk: 148

Denne turen starter på en parkeringsplass like etter ett lite vatn på vei mot Festvåg, herfra går man igjennom litt skog før man kommer seg opp til berglandskap. Turen ender opp ved Steigtindvatnet som ligger rett nedenfor fjellet Steigtind. Dette er en flott liten tur i herlige omgivelser som er rundt 1.71 km og tar ca 30 minutter fra parkeringsplassen til endepunktet nede ved vatnet. Hvis du vil gjøre turen lengre kan du fortsette langs …

Øvre Vatnvatnet i Bodø
Besøk: 103

Denne turen starter på parkeringsplassen ved området for hundedressur på Vatnveien, like etter den lange bakken med en stor sving i. Herfra labber man bortover stien ett stykke, inntil berget på høyresiden begynner å flate ut og det ser greit ut å komme seg opp til bergryggen. Herfra fortsetter man nedover berget i retning Vatnvatnet, like før du kommer til ei stor furu svinger man ned en sti i skogen og følger den ned til …

Litlverivatnet i Rago Nasjonalpark
Kommune: Sørfold
Besøk: 187

Denne turen starter på en parkeringsplass som ligger helt inntil Nordfjordelva i Sørfold Kommune, herfra følger man stien igjennom skogen inntil man kommer til Litlverivatnet i Rago Nasjonalpark. På andre siden av veien fra parkeringsplassen er det ett turskilt og en skogsvei som går oppover skråninga. Denne veien er det bare å følge helt til man kommer til Litlverivatnet, veien går etterhvert over til sti men den er godt nedtråkket så det er ingen fare …

Hømmervatnet i Valnesfjord
Kommune: Fauske
Besøk: 175

Denne turen starter ved Valnesfjord Helsesportsenter i Øvre Valnesfjord og går langs litt vei og deretter på sti til Hømmervatnet. Fra parkeringsplassen går man nedover asfaltveien og følger den, etter ei stund kommer man til ei stor trebru som går over elva, kryss broen og fortsett på stien videre. Underveis er mestparten av løypa tilrettelagt med broer over myrene og trapper opp skråningene. Her er det ganske flatt terreng hele veien, så dette er en …

Tussvatnet i Bodø
Besøk: 175

Denne turen starter på den store parkeringsplassen som ligger rett ved Soløyvannsveien ved Arlia. Herfra følger man veien nedover skogen til man kommer til ei sementbru, passer den og ta til venstre like etter. Det er skiltet underveis så det er veldig enkelt å finne fram til Tussvatnet. Denne løypa er omkring 3.74 kilometer lang og tar ca 45 min å gå. Det er skikkelig skogsvei hele veien så her kan man fint også sykle …

Skivikvatnet på Straumøya
Besøk: 336

Her har du en flott liten skogstur som ender opp ved Skivikvatnet på Straumøya. Fra parkeringsplassen følger man bare skogsveien helt til man kommer til vatnet, noe som tar rundt en halvtimes tid med roligt tempo. Fra start til endepunktet er det omkring 2.57 kilometer. Fra Bodø svinger man av til venstre etter Saltstraumbrua og kjører forbi matbutikken, følg veien ett stykke videre inntil du kommer til ett busstopp på venstre side, like etter er …

Øvre Åselivatnet i Bodø
Besøk: 65

Denne turen starter øverst i bakken før det bærer nedover mot Fjell på kystriksveien i retning Gildeskål. Fra parkeringsplassen følger man turstien opp til Øvre Åselivatnet. Fra start til endepunktet er det merket med røde T på stein og berg som man følger. Denne turen er rundt 3.73 kilometer lang og tar rundt 1 time til endepunktet. Flott tur i vakre omgivelser nedenfor Børvasstindene. Mestparten av turen oppover til den ytterste delen av vatnet går langs berg, mens …

Skogstur rundt Vågøyvatnet
Besøk: 72

Denne flotte bynære turen starter på parkeringsplassen ved Maskinisten i Bodø og går rundt Vågøyvatnet. Fra parkeringsplassen følger man lysløypa oppover langs vatnet, helt til man svinger av inn i skogen ved enden av vatnet. Turen fortsetter så langs en smal sti helt til du kommer ut ved lysløypa igjen. Denne turen er ca 6.69 kilometer lang og tar rundt en times tid fra start til slutt med normalt tempo Se på kartet hvor startpunktet for …