Skogsturer

Turer som går i skog og mark
Småvatnan under Mjønesskaret
Besøk: 47

Denne turen starter på den store parkeringsplassen øverst ved Vatnveien i Heggmoen, herfra går man forbi bommen og bortover asfaltveien ett lite stykke før man tar av på grusveien ved svingen. Rett etter tar man av til høyre igjen inn i skogen, videre går turen igjennom skog og litt myr før stien begynner å følge Allmenningselva. Etterhvert kommer man ut i mer åpent landskap og til slutt bærer det langs berg opp til det lille …

Sørfjorden i Sjunkhatten Nasjonalpark
Besøk: 92

Denne turen starter på parkeringsplassen ved hundedressur plassen oppe på Vatnveien like etter en lang bakke med noen skarpe svinger. Herfra går man over veien og følger stien avgårde til Langnes ved Sørfjorden som ligger i Sjunkhatten Nasjonalpark. Fra parkeringsplassen til endepunktet er det rundt 4.65 kilometer, noe som tok omtrent 1 timer og 20 minutter med normalt tempo. Det er godt synlig sti hele veien, så det er ikke noe problem å finne fram. …

Storskogvatnet i Rago Nasjonalpark
Kommune: Sørfold
Besøk: 123

Denne turen starter innerst ved Nordfjordelva i Sørfold Kommune og går opp til vakre Rago Nasjonalpark og videre til Storskogvatnet. Fra parkeringsplassen er det bare å gå opp den bratte skogsveien ved turskiltene og følge stien videre helt fram til Storskogvatnet som ligger rundt 7.7 kilometer unna startpunktet. Stien forsvinner litt på ett par korte berg og steinpartier, men det er enkelt å finne den igjen bare du fortsetter i samme retning som du var …

Skogstur på Knaplundsøya
Besøk: 67

Denne turen starter ved kirke og museumsområdet før Saltstraumbrua når man kommer ifra retning Bodø. Her parkerer man og går forbi museet og tar første vei ned på utsiden av kirkegården. Herfra blir det skogsvei videre. Etter ett stykke deler veien seg, men uansett hvordan vei du tar møtes de igjen ett steinkast unna, det skjer igjen ett lite stykke videre og. Når man har kommet opp en bakke full av stein svinger man av …

Skogstur på Skaug i Bodø
Besøk: 186

Denne turen starter på den store parkeringsplassen litt nedenfor grendehuset på Skaug. Herfra følger man en flott vei igjennom skogen, langs berg og videre til gapahuken på Forsan. Derfra skjærer man over myra til andre siden og følger bergkammen inntil man kommer til en plass det ligger 2 store steiner, som er det høyeste punktet på denne turen. Her har man flott utsikt mot Landegode og Mjellefjellene. Fra parkeringsplassen til endepunktet ved steinene er det …

Høgnakken på Straumøya
Besøk: 101

Denne turen starter på parkeringsplassen ved Sundanveien på Straumøya, herfra går man skogsveien til første sving. Deretter tar man av oppover bergene og videre mot Høgnakken. Her er det både sti og oppmerkinger underveis, så det er ikke noe problem å finne fram. Det høyeste punktet er vel der postkassen er, men går du ett stykke videre til neste høye punkt får man mye bedre utsikt. Fra startpunktet til endepunktet tar det omkring 50 minutter …

Svartskogen i Bodø
Besøk: 94

Denne turen starter på parkeringsplassen ved Maskinisten og går en lang rundtur igjennom Svartskogen og tilbake til startpunktet. Turen er rundt 11.45 kilometer lang og det tar litt over 2 timer å fullføre med ett normalt turtempo og ett par små hvilepauser. Det er en del kryss å ta av på underveis så her kan det være smart å bruke GPX kartet for å holde seg på rett kurs, eller ta en titt på løypevideoen lengre …

Skogstur langs Futelva
Besøk: 273

Denne turen starter på parkeringsplassen ved Soløyvannsveien på Mørkved. Herfra tar man stien ned til elva og følger Futelva til brua over Soløyvannsveien, herfra går man opp i skogen til Soløyvatnet og deretter videre langs lysløypa tilbake til parkeringsplassen. Hvis du vil holde deg langs elva kan man ta samme vei i retur etter man har kommet opp til Soløyvatnet. Denne turen er rundt 4.15 kilometer lang og tar ca 50 minutter å fullføre. Flott …