Fjellturer

Turløyper som tar deg opp i høyden
Durmålstinden i Sørfold
Kommune: Sørfold
Besøk: 83

Denne turen går opp til Durmålstinden som ligger ovenfor Straumvatnet i Sørfold kommune, høyeste punkt her er 1142 meter over havet. Herfra får du god utsikt i alle retninger, blant annet ned mot Straumvatnet og Straumen, Fagerdalen og Sisotinden som ligger på andre siden av Sisoveien. Turen går over 2 etapper, den første etappen er fra parkeringsplassen og oppover Sisoveien til den flater ut på det høyeste punktet etter stigninga. Etappe 2 starter på en …

Sandfjellet i Bodø
Besøk: 61

Denne turen starter på den store parkeringsplassen på toppen av Kvikstadheia og går opp til Sandfjellet, her bærer det over fjellet til man får utsikt mot Misværfjorden og landskapet videre på andre siden. Første stopp er innom en varde på kanten av ett spektakulært stup, deretter bærer det videre til det høyeste punktet på Sandfjellet som er Storvarden, 821 meter over havet. Fra parkeringsplassen er det skiltet med Sandkollen og sti oppover skogen langs bergsiden. …

Mjønesfjellet i Bodø
Besøk: 69

Denne turen starter på parkeringsplassen ved veis ende på Vatnveien ved Heggmoen. Herfra går man asfaltveien bak bommen bortover ett lite stykke før man svinger av første grusvei mot høyre. Like etter svinger man av til høyre igjen inn i skogen og følger den videre inntil man kommer ut av skogen igjen og kan krysse elva hvor berglandskapet og stigninga oppover til Mjønesfjellet starter. Etter man har krysset elva er det ikke noe sti eller …

Fjelltur til Børnupen i Bodø
Besøk: 83

Denne fjellturen starter ved den første parkeringsplassen på skogsveien opp mot Børvatnet i Bodø. Herfra går man ett lite stykke oppover veien før man svinger av der det er skiltet Storvarden. Man følger venstre bergrygg oppover helt til det flater ut, denne delen er den tyngste delen av turen da det er en ganske lang og bratt etappe. Ett stykke etter man har passert fossen som renner ned på høyre del av juvet kan man …

Sandhornet På Sandhornøya
Kommune: Gildeskål
Besøk: 141

Turen opp til Sandhornet i Gildeskål starter på parkeringsplassen ved fergeleiet i Horsdal. Herfra går man enten tilbake ett stykke langs bilveien og tar av ved første avkjørsel til høyre, eller så kan man gå langs fjæra såfremt det ikke er full flo. Det er også en parkeringsplass innerst i veien i Horsdal hvor turstien starter, men her kan det være fullt på finværsdager. Uansett valg så ender man opp på en sti i skogen …

Steigtind i Bodø
Besøk: 109

Denne turen starter på Skaug og går opp til Skaugskaret, derfra tar man til venstre og fortsetter videre til Steigtind. Denne ruta  er rundt 5.8 km lang fra start til endepunkt og tok rundt 2 timer og 45 minutter med en del småpauser underveis. Steigtind ligger 793 meter over havet og her får du en lekker utsikt i alle retninger. Når du svinger av mot grendehuset på Skaug kan du enten parkere der, på den …

Skautuva i Bodø
Besøk: 45

Denne turen starter på Skaug og går opp til Skaugskaret, derfra tar man til høyre og fortsetter til Skautuva. Denne ruta  er litt over 4 km lang fra start til endepunkt og tok 1 time og 20 minutter med en del småpauser underveis. Skautuva ligger 626 meter over havet og her får du flott 360 graders utsikt mot blant annet Landegode, Steigtind og Børvasstindene. Når du svinger av mot grendehuset på Skaug kan du enten …

Blåfjell i Bodø
Besøk: 39

Denne turen starter på parkeringsplassen på Kvikstadheia som er øverst i bakken etter Hogndalen. Herfra går man rett over veien hvor det er ett turskilt og en sti bortover myra, det er oppmerket med blått her og der samt synlig sti mestparten av etappen opp til den første varden på toppen. På denne turen er det ikke noe spesielt endepunkt, når man har kommet seg opp til selve ryggen er det bare å vandre avgårde …

Blombakkfjellet i Bodø
Besøk: 102

Denne turen starter på parkeringsplassen i enden av Vatnveien. Herfra går man først opp til Heggmovatnet, over demninga og videre oppover bergene til Blombakkfjellet som ligger snaue 552 meter over havet. Etter den første stigninga etter demninga kan man legge seg ut til høyre for en litt brattere men kortere vei opp, eller så kan man gå mot venstre for en jevnere lettere oppstigning til toppen. Fra parkeringa og opp til toppen er det omtrent …

Finnkonnakken i Bodø
Besøk: 442

Denne fjellturen går til Finnkonnakken som ligger i Sjunkhatten Nasjonalpark i Bodø. Dette er en flott liten topptur som passer for de fleste, med høyeste punkt på snaue 518 meter over havet. Fra parkeringsplassen ved Svartvatnet i retning Festvåg til toppen av Finnkonnakken er det ca 4 kilometer å gå, noe som tar litt under en og en halv time med rolig tempo og noen små hvilepauser underveis. Når du har kommet til veis ende på Finnkonnakken …