Andre Turer

Trappetur til Rallarbrakka
Kommune: Meløy
Besøk: 138

Denne turen går til Fykantrappa i Meløy kommune, med Rallarbrakka som endepunkt. For å komme til startpunktet for denne turen svinger man av ved Fykanvatnet som ligger mellom Fykantunnellen og Svartistunnellen. Fra krysset følger man veien langs vatnet og svinger til høyre ved tunnellen, følg veien ett lite stykke oppover til den store parkeringsplassen. Stien starter på parkeringsplassen, først går det igjennom litt skog før man kommer til selve Fykantrappa. Herfra er det 1129 trappetrinn …

Ramskjell i Beiarn
Kommune: Beiarn
Besøk: 155

Dette er en utflukt som bærer opp til vakre Ramskjell i Beiarn kommune. Her kan du enten parkere oppe ved Ramskjellvatnet for så å labbe rundtomkring ved vatnet, gå ned langs elva til fossen som renner ut i Litlevatnet, padle en tur på Ramskjellvatnet eller ta beina fatt å gi deg ut på topptur til Ramskjelltinden. Lengre ned på veien er det og parkeringsplasser ved Litlevatnet, her er det og flott å gå rundt å …

Junkerdalsura i Saltdal
Kommune: Saltdal
Besøk: 175

Denne utflukten starter ved Saltdal Turistsenter som ligger like før krysset mot Sverige. Fra parkeringsplassen labber man nedover en vei som går mot elva, herfra fortsetter man på en flott sti langs elva innover Junkerdalsura så langt det går. Ved veis ende har det gådd ett steinras og rett nedenfor er det stri elv så det anbefales ikke å prøve å forsere dette området. Dette er ikke en så veldig lang tur, men den spektakulære …

Skjelstad Naturreservat i Bodø
Kommune: Bodø
Besøk: 204

Denne turen går til Skjelstad Naturreservat som ligger ett lite stykke før Skaug i retning Festvåg. På langstrekka mot Kløkastad parkerer man langs veien på venstre side. Herfra er det bare å labbe rett inn i naturreservatet som ligger inntil veien. Denne turen anbefales å ta når det er full fjære, da mestparten av området er oversvømt ved flo og dekker strendene og fjæreområdet. Her er det og en flott strand Se på kartet hvor …

Fisketur til Nordfjorden
Kommune: Sørfold
Besøk: 168

Denne fisketuren går til brua over Nordfjorden i Sørfold Kommune. Her er det flotte fiskeplasser hvor man kan få mange forskjellige fisketyper som feks sei, hyse, lyr, ørret torsk, laks og makrell. Man kan enten parkere på den store plassen i svingen opp mot Nordfjorden for så å gå igjennom tunnellen og over brua, eller så kan man parkere i ei lita lomme på andre siden av brua nordover. Bak autovernet går det en grusvei …

Tverlandet Naturreservat
Kommune: Bodø
Besøk: 166

Tverlandet Naturreservat ligger mellom Ilstad og Godøynes utenfor Bodø. Man kjører gammelveien fra Tverlandet i retning Saltstraumen, ett lite stykke etter Ilstad svinger man av til høyre og ned en gammel skogsvei. Herfra går man igjennom skogen og ned mot havet. På denne turen er det ikke noe spesielt endepunkt, så det er bare å komme seg ned til havet og utforske området på egenhånd. Det er best å ta turen hit når det er …