Topptur til Sandhornet

Turen opp til Sandhornet i Gildeskål starter på parkeringsplassen ved fergeleiet i Horsdal. Herfra går man enten tilbake ett stykke langs bilveien og tar av ved første avkjørsel til høyre, eller så kan man gå langs fjæra såfremt det ikke er full flo. Det er også en parkeringsplass innerst i veien i Horsdal hvor turstien starter, men her kan det være fullt på finværsdager. Uansett valg så ender man opp på en sti i skogen på andre siden av bukta, denne stien følger man til man kommer til ei lita elv, her svinger stien videre oppover skogen og fortsetter til topps. Når man først har kommet seg til stien på andre siden av bukta ved parkeringsplassen skal det godt gjøres å gå feil, da det bare er å følge stien helt til topps. Gåvideoen lengre ned på siden viser løypa fra parkeringsplassen på fergeleiet til man starter oppstigningen oppover skogsbeltet. Sandhornet ligger 993 meter over havet og her får man fabelaktig 360 graders utsikt. Fra startpunktet til toppen av Sandhornet er det omtrent 6 kilometer fra fergeleiet, noe som tar rundt 3 timer med roligt turtempo og noen korte hvile og spisepauser underveis

Turen opp til Sandhornet i Gildeskål starter på parkeringsplassen ved fergeleiet i Horsdal. Herfra går man enten tilbake ett stykke langs bilveien og tar av ved første avkjørsel til høyre, eller så kan man gå langs fjæra såfremt det ikke er full flo. Det er også en parkeringsplass innerst i veien i Horsdal hvor turstien starter, men her kan det være fullt på finværsdager. Uansett valg så ender man opp på en sti i skogen på andre siden av bukta, denne stien følger man til man kommer til ei lita elv, her svinger stien videre oppover skogen og fortsetter til topps. Når man først har kommet seg til stien på andre siden av bukta ved parkeringsplassen skal det godt gjøres å gå feil, da det bare er å følge stien helt til topps. Gåvideoen lengre ned på siden viser løypa fra parkeringsplassen på fergeleiet til man starter oppstigningen oppover skogsbeltet. Sandhornet ligger 993 meter over havet og her får man fabelaktig 360 graders utsikt. Fra startpunktet til toppen av Sandhornet er det omtrent 6 kilometer fra fergeleiet, noe som tar rundt 3 timer med roligt tempo og noen korte pauser underveis

Sandhornet På Sandhornøya
Topptur til Sandhornet i Gildeskål

Se på kartet ovenfor hvor startpunktet for denne turen er, fyll det så inn på nytt manuelt hvis det trengs når du lager kjøreruten på mobiltelefonen

Startpunkt for turen til Sandhornet

Startpunktet for turen kan være en av disse to plassene. Fergekaia er noe lengre unna, men har større parkeringsplass enn parkeringa ovenfor

Topptur til Sandhornet i Gildeskål

Trykk på blink ikonet oppe i venstre hjørne for å aktivere din posisjon på mobilen. Du kan da se på kartet hvor du befinner deg i forhold til turløypa

Her er de nyeste turforslagene

Ingeborgfossen i Saltdal

Ingeborgfossen i Saltdal kommune

Turen til Ingeborgfossen i Saltdal starter på en parkeringsplass innerst ved Botvatnet. Herfra går man over hengebrua og følger stien videre

Nattmålstuva via Evjenrunden

Evjenrunden er 7.9 kilometer lang og går innom Nattmålstuva, her får man flott utsikt mot blant annet fjellene Børvasstindene og Sundstraumen

Skogstur på Evjen

Rusletur i skogen på Evjen

Flott liten skogstur som starter ved vanntårnet på Evjen, går en tur i sirkel og ender opp igjen ved utgangspunktet. Total distanse er 3.25 km

Bestefarvarden i Bodø

Rusletur opp til Bestefarvarden i Bodø, lokalisert like utenfor sentrum. Fra parkeringsplassen til Bestefarvarden er det 1 kilometer hver vei

Storskogvatnet i Rago nasjonalpark

Denne skogsturen går opp til Storskogvatnet i Rago nasjonalpark i Sørfold. Fra start til fossen ved vatnet tar det ca 2 timer med roligt tempo

Sjurnakken og Vågnakken

Sjurnakken og Vågnakken i Bodø

Denne turen starter litt forbi Tverlandet i retning Fauske. Fra parkeringsplassen går man først innom Sjurnakken og deretter til Vågnakken

Tverlandet natur reservat i Bodø

Tverlandet naturreservat i Bodø

Tverlandet naturreservat ligger mellom Ilstad og Godøynes utenfor Bodø. Ta gammelveien fra Tverlandet mot Saltstraumen for å komme dit

Høgnakken på Straumøya i Bodø

Høgnakken på Straumøya

Turen starter på parkeringa ved Sundanveien på Straumøya, herfra går man skogsveien til første sving, opp bergene og videre til Høgnakken

Karsviksanden på Kjerringøy

Korsviksanden strand på Kjerringøy

Korsviksanden ligger rundt 3 km fra fergekaia på Kjerringøy. Når du nærmer deg vil du se ei stor strand på venstre siden, parkeringa er til høyre