Hømmervatnet i Øvre Valnesfjord

Denne turen starter ved Valnesfjord Helsesportsenter i Øvre Valnesfjord og går langs litt vei og deretter på sti til Hømmervatnet. Fra parkeringsplassen går man nedover asfaltveien og følger den, etter ei stund kommer man til ei stor trebru som går over elva, kryss broen og fortsett på stien videre. Underveis er mestparten av løypa tilrettelagt med broer over myrene og trapper opp skråningene. Her er det ganske flatt terreng hele veien, så dette er en ganske enkel middels lang tur. Fra start til endepunktet er det omtrent 4 kilometer, noe som tar rundt 1 time med roligt turtempo uten noen pauser underveis. Halveis utti løypa kommer man til ett punkt hvor man kan velge å skrå nedover for å gå resten av turen på treplanker over myrene for så å ende opp på samme endepunkt. Er det tørt og fint i terrenget er det bare å fortsette videre langs bergene på stien du fulgte. Ved veis ende er det en benk og en liten bålplass like ved vatnet. Alternativt endepunkt: Man kan også gå ett lite stykke langs vatnet på venstre side inntil man kommer til en benk og en gapahuk som ligger like ved elva

Denne turen starter ved Valnesfjord Helsesportsenter i Øvre Valnesfjord og går langs litt vei og deretter på sti til Hømmervatnet. Fra parkeringsplassen går man nedover asfaltveien og følger den, etter ei stund kommer man til ei stor trebru som går over elva, kryss broen og fortsett på stien videre. Underveis er mestparten av løypa tilrettelagt med broer over myrene og trapper opp skråningene. Her er det ganske flatt terreng hele veien, så dette er en ganske enkel middels lang tur. Fra start til endepunktet er det omtrent 4 kilometer, noe som tar rundt 1 time med roligt turtempo uten noen pauser underveis. Halveis utti løypa kommer man til ett punkt hvor man kan velge å skrå nedover for så å gå resten av turen på treplanker over myrene, med samme endepunkt. Er det tørt og fint i terrenget er det bare å fortsette videre langs bergene på stien du fulgte. Ved veis ende er det en benk og en liten bålplass like ved vatnet. Alternativt endepunkt: Man kan også gå ett lite stykke langs vatnet på venstre side inntil man kommer til en benk og en gapahuk som ligger like ved elva

Hømmervatnet i Valnesfjord

Se på kartet ovenfor hvor startpunktet for denne turen er, fyll det så inn på nytt manuelt hvis det trengs når du lager kjøreruten på mobiltelefonen

Turen til Hømmervatnet starter på parkeringa ved Valnesfjord Helsesportsenter, som ligger i den øvre delen av Valnesfjord i Fauske kommune

Trykk på blink ikonet oppe i venstre hjørne for å aktivere din posisjon på mobilen. Du kan da se på kartet hvor du befinner deg i forhold til turløypa

Hømmervatnet i Valnesfjord

Her er de nyeste turforslagene

Ingeborgfossen i Saltdal

Ingeborgfossen i Saltdal kommune

Turen til Ingeborgfossen i Saltdal starter på en parkeringsplass innerst ved Botvatnet. Herfra går man over hengebrua og følger stien videre

Nattmålstuva via Evjenrunden

Evjenrunden er 7.9 kilometer lang og går innom Nattmålstuva, her får man flott utsikt mot blant annet fjellene Børvasstindene og Sundstraumen

Skogstur på Evjen

Rusletur i skogen på Evjen

Flott liten skogstur som starter ved vanntårnet på Evjen, går en tur i sirkel og ender opp igjen ved utgangspunktet. Total distanse er 3.25 km

Bestefarvarden i Bodø

Rusletur opp til Bestefarvarden i Bodø, lokalisert like utenfor sentrum. Fra parkeringsplassen til Bestefarvarden er det 1 kilometer hver vei

Børvatnet i Bodø

Padletur rundt Børvatnet i Bodø

Denne padleturen går rundt hele Børvatnet som ligger i mellom Børvasstindene og Børnupen. På turen er man omringet av flotte omgivelser

Strandtur til Ausvika

Strandtur til Ausvika i Bodø

Ausvika ligger på nordsiden av Bodø i retning Festvåg. Ett stykke etter Løpsmarka svinger man av på en stor parkeringsplass til venstre

Nevelsfjorden på Kjerringøy

Denne padleturen går rundt Nevelsfjorden på Kjerringøy i Bodø. Distansen ender opp på omtrent 8.64 kilometer og tar ca 2.5 timer

Høgnakken på Straumøya i Bodø

Høgnakken på Straumøya

Turen starter på parkeringa ved Sundanveien på Straumøya, herfra går man skogsveien til første sving, opp bergene og videre til Høgnakken